عصر خودرو

تولید و صادرات از واقعی شدن نرخ ارز بهره‌مند می‌شوند

عصر بازار- رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران معتقد است که واردکنندگان از افزایش نرخ ارز استقبال نمی‌کنند اما این افزایش قیمت اگر به مفهوم واقعی‌سازی نرخ باشد برای عرضه رقابتی کالاهای تولیدی و صادراتی تاثیر مثبت خواهد داشت. ‌

تولید و صادرات از واقعی شدن نرخ ارز بهره‌مند می‌شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ابوالفضل گلپایگانی ‌گفت: اتاق بازرگانی و ما به عنوان فعالان اقتصادی از هر گونه افزایش قیمت ارز به مفهوم واقعی سازی نرخ ارز استقبال می‌کنیم.

    وی افزود: بالا رفتن نرخ ارز در جهت واقعی‌سازی و آزادسازی مطمئنا می‌تواند به صنعت، تولید و تجارت تاثیر مثبت داشته باشد و باعث می‌شود که تولیدات و کالاهای‌مان را ارزان نفروشیم و ثروت ملی‌مان را ارزان واگذار نکنیم.

    رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بنابراین برای بهبود وضعیت تجارت‌مان فعالان اقتصادی اصرار و انتظار دارند که نرخ ارز واقعی شود و اگر این اقدام با سیاست‌های دولت یا توسط خود بازار اتفاق بیفتد استقبال می‌کنند.

    گلپایگانی همچنین درباره برخی دلایل افزایش نرخ ارز در بازار طی روزهای گذشته گفت: چند موضوع مختلف در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است، طی هفته‌های گذشته حجم قابل توجهی از زائران به کربلا رفته بودند که به ارز زیادی نیاز داشتند که باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت ارز شد. همچنین برهخی اتفاقات و موانع در اجرای برجام در این افزایش نرخ تاثیرگذار بوده و از سوی دیگر هم برخی قدامات دولت از جمله تزریق ارز به بازار برای پایین آوردن قیمت در این مسئله حائز اهمیت است.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر روی تولید و واردات گفت: واردکنندگان به دلیل اینکه سودی از این اتفاق نمی‌برند طبیعتا مخالف با افزایش قیمت دلار هستند اما برای تولیدکنندگان و صادرکنندان ما موقعیت مناسبی است که کالاهای شان را به صورت رقابتی تولید و عرضه کنند و به طور طبیعی تاثیر این اتفاق در مجموع برای تولید و صادرات‌مان مثبت خواهد بود، موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز باعث شفافیت اقتصادی می‌شود و مطمئنا کلیت اقتصاد از آن بهره خواهند برد.

    رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درباره احتمال تک نرخی شدن ارز در ماه‌های آینده از سوی دولت تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد که دولت تا قبل از انتخابات اقدام به تک نرخی کردن ارز کند اما احتمالا تا آن زمان نرخ ارز نزدیک به رقم تک نرخی شدن خواهد رسید اما این کار به صورت قطره چکانی و تدریجی انجام می گیرد، چراکه اقتصاد ما آمادگی شوک ارزی را ندارد.

    برچسب ها