عصر خودرو

وزیر سابق نفت عربستان

توافق اوپک تعادل را به بازار برمی‌گرداند

لزوم پایبندی تولید‌کننده‌ها به توافق

عصر بازار- علی‌النعیمی وزیر سابق نفت عربستان در حاشیه حضور خود در آمریکا اعلام کرد: نهایی شدن توافق اوپک می‌تواند تعادل را به بازار برگرداند اما کشورها همواره دوست دارند تقلب کنند.

توافق اوپک تعادل را به بازار برمی‌گرداند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی النعیمی وزیر سابق نفت عربستان در حاشیه حضور خود در آمریکا اعلام کرد: توافق اوپک که برای اولین‌ بار در هشت سال گذشته تولید نفت این سازمان را کاهش می‌دهد ظرفیت لازم برای متعادل کردن بازار نفت را دارند. این به شرطی است که کشورها به وظیفه خود در این زمینه متعهد باشند.

    علی النعمیی تاکید کرد: اوپک ابزاری جز محدود کردن تولید نفت خود ندارد. اما متاسفانه بخش نامطلوب آن این است که اعضای اوپک همواره دوست دارند در این زمینه تقلب کنند.

    روز چهارشنبه کشورهای عضو اوپک توافق کردند تا مجموع تولید نفت خود را 12.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. دیگر کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک نیز قصد دارند مجموع تولید نفت خود را 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

    این توافق با ورود جدی وزیر نفت کنونی نفت عربستان خالد الفلیح نهایی شد که سیاست نفتی عربستان در دوره نعیمی را تغییر داد.

    نعیمی در دوره وزارت خود به تولید با حداکثر ظرفیت اعتقاد داشت و از سال 2014 تا زمان برکناری خود به این سیاست ادامه داد.

    النعیمی در توضیح سیاست خود اعلام کرد: در زمان وی شرایط برای کاهش تولید مناسب نبود چرا که دیگر کشورها در این زمینه همکاری نمی‌کردند.

    وی تاکید کرد: در صورتی که حداکثر همکاری بین تولیدکنندگان اتفاق نیفتد کار زیادی نمی‌توان کرد.

    وی همچنین نسبت به همکاری روسیه برای کاهش تولید خود ابراز بدبینی کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا روسیه واقعا تولید خود را 300 هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد من نمی‌دانم در گذشته که این کار را نمی‌کردند.

    وی تاکید کرد: عربستان هنوز هم پتانسیل تولید نفت بالایی دارد.

    برچسب ها