عصر خودرو

جزئیات بودجه ۳۲۰ هزار میلیاردی سال ۹۶

عصر بازار- دولت دخل و خرج سال آینده را با مجموع منابع ۳۲۰ هزار میلیاردی پیش‌بینی کرده است.

جزئیات بودجه ۳۲۰ هزار میلیاردی سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رئیس جمهوری امروز -یکشنبه - همزمان با 14 آذرماه لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کرد و ضمن ارائه توضیحاتی در نطق بودجه خود به برخی از اعداد و ارقام کلی این لایحه اشاره داشت.

    نفت 55 دلاری و دلار 3300 تومانی

    گر چه در اظهارت روحانی اعلام سقف کلی بودجه سال 1396 و همچنین بودجه عمومی دیده نمی‌شود، اما بر اساس آنچه که وی گفته منابع بودجه عمومی کشور در سال آینده 320 هزار میلیارد تومان بسته شده است. بودجه عمومی از دو بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی تشکیل می شود  و در واقعیت این منابع عمومی دولت است که دخل و خرج آن را در یک سال مالی شکل می‌دهد.


    کلیات لایحه از این حکایت دارد که بودجه 320 هزار میلیاردی بر پایه نفت با قیمت 55 دلار برای هر بشکه با صادرات روزانه دو میلیون 420 هزار بشکه و نرخ 3300 تومانی دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال و افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت به عنوان عامل اصلی تعیین هزینه‌های جاری بسته شده است. قیمت نفت در لایحه سال آینده در قیاس با قیمت 40 دلاری سال جاری تا 15 دلار  افزایش دارد. در عین حال که نرخ دلار نسبت به 2998 تومان بودجه سال جاری تا 3300 تومان رشد پیدا کرده است.

    رشد 26 هزار میلیاردی منابع عمومی

    منابع عمومی در حالی تا 320 هزار میلیارد تومان تعیین شده که شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و همچنین واگذاری دارایی‌های مالی است. این رقم  در قیاس با رقم پیشنهادی 267 هزار میلیاردی لایحه بودجه سال جاری تا 53 هزار میلیارد تومان و نسبت به رقم مصوب قانونی بودجه که 294 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود تا 26 هزار میلیارد افزایش دارد.

    اما درآمدها که از مجموع درآمدهای مالیاتی و همچنین سایر درآمدها تشکیل می‌شود در بودجه سال آینده حدود 159 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 23 درصد نسبت به عملکرد سال جاری افزایش دارد که 71 درصد آن را درآمدهای مالیاتی و تا 29 درصد را سایر درآمدها تشکیل داده است. از مجموع درآمد پیش‌بینی شده برای سال آینده 113 هزار میلیارد تومان به درآمد مالیاتی 46 هزار میلیارد متعلق به سایر درآمدهاست. در قانون بودجه امسال درآمدها تا 157 هزار میلیارد تومان مصوب شد که 103 هزار میلیارد تومان آن را درآمدهای مالیاتی و 53 هزار میلیارد دیگر را سایر درآمدها تشکیل می‌دهد.

    سقف درآمدهای نفتی بالا رفت

    اما واگذاری دارایی سرمایه‌ای (نفت و فرآمورده های آن) به عنوان بخشی از منابع عمومی با رشد قابل توجهی نسبت به سال جاری همراه است.   مجموع با پیش‌بینی نفت 55 دلاری و صادرات روزانه دو میلیون و 420 هزار بشکه‌ای، مجموع درآمدهای نفتی حدود 111 هزار میلیارد تومان تعیین شده و کل درآمد ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به 116 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این در حالی است که برای سال جاری درآمد فروش حاصل از نفت 74 هزار و 500 میلیارد تومان و مجموع درآمد ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 79 هزار میلیارد تومان بود که نشان‌دهنده رشد 36 هزار میلیاردی درآمدهای ناشی از فروش نفت است.

    کاهش واگذاری ها در بودجه 96

    اما واگذاری دارایی‌های مالی - شامل واگذاری سهام شرکت های دولتی و انتشار اوراق-  22 هزار میلیارد تومان تعیین شده که حدود 17 درصد نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال جاری کاهش دارد. در قانون بودجه امسال واگذاری دارایی‌های مالی تا 57 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

    هزینه های جاری 236 هزار میلیاردی شد

    در مجموع  خرج منابع عمومی به دو بخش عمرانی و بودجه جاری اختصاص پیدا می‌کند که برای سال آینده بودجه عمرانی تا 62 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و بیانگر رشد 26 درصدی آن در مقایسه آن با پیش‌بینی عملکرد امسال است. سهم بودجه جاری که همواره عمده بودجه دولت را صرف خود می‌کند تا 236 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. حجم بالای آن را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد که در کل با رشد 10 درصدی میزان افزایش حقوق کارکنان، بودجه عمومی تا 13 درصد افزایش دارد.

    برچسب ها