عصر خودرو

به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو؛

ایران و ژاپن، دومین قرارداد تامین مالی صنعت پتروشیمی را امضا کردند

عصر بازار- دومین قرارداد تامین منابع مالی از بازارهای بین المللی به شکل کوتاه مدت (یوزانس) شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با شرکت ژاپنی «ایتوچو» به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو امضا شد.

ایران و ژاپن، دومین قرارداد تامین مالی صنعت پتروشیمی را امضا کردند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ایران ظرفیت تولید سالانه بیش از 63 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را دارد که قرار است تا 10 سال آینده به 130 میلیون تن افزایش یابد.
    به گفته مسئولان صنعت پتروشیمی، برای تکمیل طرح های نیمه کاره صنعت پتروشیمی و دست یابی به ظرفیت پیش بینی شده، باید 50 تا 70 میلیارد دلار در این صنعت جذب شود که با توجه به محدودیت منابع داخلی، بخش عمده آن باید از منابع سرمایه گذاری خارجی تامین شود.
    ایران از طریق مذاکره با شرکت های بین المللی، علاوه بر جذب سرمایه گذاری خارجی، در پی واردکردن فناوری جدید این صنعت و توسعه زنجیره تولید این صنعت نیز است.
    به گزارش وزارت نفت، دومین قرارداد تامین منابع مالی از بازارهای بین المللی به شکل کوتاه مدت (یوزانس) شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با شرکت ژاپنی ایتوچو به مبلغ 320 میلیون یورو عصر دیروز (شنبه) با حضور عادل نژاد سلیم و وزیر مختار سفارت ژاپن و قائم مقام شرکت ایتوچو در تهران امضا شد.
    عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس در این مراسم به سابقه همکاری با ژاپنی‌ها در بخش‌هایی همچون پتروشیمی بندرامام اشاره و از استمرار مشارکت با آنها استقبال کرد.
    نماینده شرکت ژاپنی نیز با ابراز خرسندی از مشارکت با ایران به سابقه همکاری با کشورمان اشاره کرد و از تصمیم شرکت ایتوچو برای توسعه همکاری‌ها در ایران خبر داد.
    وی ایران را بازار توانمندی برای محصولات پتروشیمی خواند و از امکان همکاری با کشورمان در بازار محصولاتی همچون «پلی اتیلن» خبر داد.
    نخستین قرارداد تامین منابع مالی در قالب یوزانس از کشور ژاپن و تحت پوشش بیمه صادراتی نکسی (NEXI ) و قرارداد امضا شده با «ماروبنی» در توکیو ژاپن به مبلغ 320 میلیون یورو امضا شده بود.
    شرکت هلدینگ خلیج فارس پیش از این اعلام کرده بود: تامین منابع مالی در قالب یوزانس تا میزان یک میلیارد یورو و تامین میان مدت را برای مبلغ حدود 500 میلیون یورو برای امسال در برنامه دارد.
    علاوه بر مذاکره با ژاپنی ها، ایران مذاکرات گسترده را نیز با شرکت های اروپایی و از جمله آلمانی برای جذب سرمایه گذاری انجام داده به گونه ای که قرار است 12 میلیارد دلار نیز توسط شرکت های آلمانی تامین مالی شود.
    پارسال بیش از 46 میلیون و 400 هزار تن محصول پتروشیمی در ایران تولید شد که 80 درصد ظرفیت اسمی این صنعت را شامل می شود.
    همچنین در سال گذشته ١٨ میلیون و 100 هزار تن محصولات پتروشیمی صادر شد که نسبت به سال 1393 رشد ٢٣ درصدی را نشان می دهد.

    برچسب ها