عصر خودرو

چه زمانی بازار مسکن از کما خارج می شود؟

عصر بازار- طی سال های اخیر بازار مسکن با فراز و فرودهایی همراه بوده و اکنون در این بازار آشفته کسی حاضر به خرید و فروش نیست.

چه زمانی بازار مسکن از کما خارج می شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، طی سال های اخیر بازار مسکن با فراز و فرودهایی همراه بوده به طوریکه در این میان کسی حاضر به خرید و فروش نیست و حال باید منتظر ماند و دید که بازار به کدام سمت و سو پیش می رود.

    بر این اساس با وجود کسادی بازار خرید و فروش و کاهش نسبی قیمت، بازار اجاره بها بدون تبعیت از نرخ خرید و فروش همچنان داغ است.

    گزارشات میدانی حاکی از آن است که در سومین ماه پاییز که اکثر بنگاه های املاک روزهای بدون مشتری را سپری می کنند، اما رکود بازار مسکن و افزایش بی رویه قیمت ها نگرانی هایی برای مستاجرین ایجاد کرده که در این میان مشاوران املاک معتقدند به دنبال افزایش بی رویه قیمت اجاره بها ،مستاجران به خرید مسکن روی می آورند و بازار جانی دوباره می گیرد.

    حال برای اطلاع از صحت و سقم این امر که تا چه میزان افزایش اجاره بها می تواند بر رونق بازار خرید و فروش تاثیر گذار باشد به سراغ کارشناسان رفتیم:

    حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به بازار آرام اجاره بها اظهار داشت: همه ساله در نیمه دوم سال با کاهش حجم قرار داد اجاره روبرو هستیم از این رو قیمت ها نسبت به پیک جا به جایی 8 الی 10 درصد کاهش یافته است.

    وی در پاسخ به این سوال که مشاوران املاک معتقدند با افزایش بی رویه اجاره بها، بازار خرید و فروش رونق می گیرد، گفت: با وجود آنکه اجاره و خرید دو بازار متفاوت از یکدیگر هستند از این رو افزایش نرخ اجاره نمی تواند تحرک بازار خرید و فروش را به همراه داشته باشد.

    عقبایی ادامه داد: هر مستاجری به رهایی از اجاره نشینی و خرید ملک تمایل دارد از این رو حاضر است با خرید خانه پول اجاره بها را صرف بازپرداخت اقساط نماید، اما باید گفت که اقساط فعلی بانک مسکن نمی تواند دهک های ضعیف و متوسط جامعه را صاحب خانه نماید چرا که هر مستاجری حداقل باید 80 درصد مبلغ اولیه خرید خانه را داشته باشد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به سوال دیگر که گزارشات میدانی بیانگر افزایش نرخ اجاره بها در نیمه دوم سال است، بیان کرد: در گزارشات میدانی ممکن است تنها 100 بنگاه و چند منطقه مورد بررسی قرار گرفته باشد اما براساس سامانه املاک و مستغلات با اتمام شهریور ماه در سطح تهران شاهد سیر نزولی اجاره بها بوده ایم.

    وی با اشاره به عوامل تاثیر گذار در خروج از رکود بازار مسکن افزود: افزایش تسهیلات مسکن در کنار دیگر راهکارهای دولت می تواند به خروج از رکود بازار مسکن سرعت بخشد.

    عقبایی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت بازار مسکن به گونه ای نیست که افزایش قیمت اجاره بتواند رونق بازار مسکن و افزایش تقاضا برای خرید را به همراه داشته باشد.

    ***  پرداخت تسهیلات ارزان قیمت گامی به سوی خانه دار شدن

    علی نعمت چهار دولی کارشناس مسکن با اشاره به اینکه افزایش بی رویه اجاره بها به تنهایی نمی تواند رونق بازار را به همراه داشته باشد، گفت:  اظهارات مشاوران املاک مبنی بر آنکه افزایش اجاره بها منجر به ایجاد تقاضا برای خرید مسکن می شود، امری نادرست است چرا که در این سیاست پشتوانه مالی افراد مورد توجه قرار نگرفته است.

    وی با اشاره به اینکه خانه دار شدن تمامی آحاد جامعه تنها با دو مقوله زمین و تسهیلات ارزان قیمت، شدنی است، افزود: تا زمانیکه سرمایه گذاری لازم در کنار دو مقوله تسهیلات و زمین ارزان قیمت در این بخش صورت نگیرد تحرک در بازار رخ نخواهد داد.

    چهار دولی از افزایش بی رویه اجاره بهای مسکن انتقاد کرد و گفت: براساس چارچوب و قاعده مشخصی باید نرخ اجاره بها در مناطق  مختلف تعریف شود و از طرفی نظارت بر مشاوران املاک صورت گیرد تا برای کسب درآمد بیشتر آنها به دنبال افزایش کاذب اجاره بها نباشند.

    کارشناس مسکن با اشاره به تاثیر پرداخت وام 160 میلیون تومانی مسکن بر خروج از رکود بازار اظهار کرد: این تسهیلات به سبب بالا بودن بازپرداخت اقساط و شرایط اولیه سپرده گذاری برای تمامی دهک های جامعه امکان پذیر نیست از این رو نمی تواند تاثیر چندانی در رونق بازار داشته باشد.

    *** افزایش بی رویه اجاره بها ، تحرک بازار را به همراه دارد؟

    هادی بهادری نائب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: دولت با افزایش نرخ تسهیلات و  به کارگیری تمهیدات دیگر باید مستاجران را صاحب خانه نماید چرا که افزایش بی رویه اجاره بها تنها نگرانی هایی برای دهک های پایین جامعه ایجاد می نماید.

    وی افزود:  اتخاذ سیاست افزایش بی رویه نرخ اجاره بها از سوی بنگاه های املاک برای ایجاد تقاضای خرید و رونق بازار مسکن نادرست است چرا که تنها در اختیار قراردادن تسهیلات مناسب به مستاجرین می تواند به تحرک بازار منجر شود.

    بهادری تصریح کرد: مسکن کالای مهم و تعیین کننده سبد مصرفی خانوار است که به کارگیری تمهیدات مناسب از سوی دولت می تواند زمینه را برای خانه دار شدن مستاجران فراهم نماید.

    برچسب ها