عصر خودرو

لیلاز:

موفقیت ایران در نشست اوپک اثر مثبت بر بازار ارز دارد

عصر بازار- استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی معتقد است، موفقیت ایران در نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آثار مثبتی بربازار ارز به دنبال دارد و دست دولت را برای اعمال سیاست های اقتصادی، ارزی و پولی بازتر می کند.

موفقیت ایران در نشست اوپک اثر مثبت بر بازار ارز دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز همراه بود. به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد برای همراهی با اوپک 300 هزار بشکه از تولید خود می کاهد.

    ایران تنها کشوری است که نه فقط تولید آن در 6 ماهه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی یابد، بلکه به افزایش تولید تا 90 هزار بشکه در روز مجاز است.

    به دنبال اعلام خبر توافق اوپکی ها، قیمت نفت در بازارهای جهانی 10 درصد رشد کرد.

    تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپک و همراهی غیراوپکی ها قیمت نفت به 50 تا 55 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

    «سعید لیلاز» درباره موفقیت ایران در نشست اوپک و تاثیر آن بر نرخ ارز تصریح کرد: به طور قطع آثار مثبت این موفقیت را در بازار ارز شاهد خواهیم بود.

    به گفته این استاد دانشگاه، ایران از این پس می تواند درآمد نفتی خود را به صورت نقدی وصول کند و به دنبال آن، بازار ارز را کنترل کند. با شرایط ایجاد شده، دست دولت برای اعمال سیاست های اقتصادی، ارزی و پولی بازتر می شود.

    لیلاز یادآور شد: رییس جمهوری در سفر هفته گذشته خود به مشهد عنوان کرد با وجود شرایط سخت اقتصادی، دولت موفق شده است هر سال درآمدهای ارزی را 20 درصد افزایش دهد و همین موضوع می تواند افزون بر تقویت صندوق ذخیره ارزی کشور، حتی خسارت های وارد شده به اقتصاد را در 12 سال گذشته جبران کند.

    این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: افزایش اعتبار ایران در سطح بین الملل، گشایش هر چه بیشتر اعتبارهای اسنادی و ارتقای قدرت چانه زنی کشور بویژه برابر زیاده خواهی های آمریکا در خاورمیانه، از آثار این موفقیت است و حتی می تواند گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی موردنظر رهبر معظم انقلاب قلمداد شود.

    برچسب ها