عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

مجوز ورود بانک‌ها به معاملات بازار آزاد ارز

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها‌ می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات را از اشخاص حقیقی و حقوقی به نرخ آزاد خریداری کنند.

مجوز ورود بانک‌ها به معاملات بازار آزاد ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ولی اله سیف در جلسه با تعدادی از مدیران عامل و مدیران بین الملل بانک ها ضمن تاکید بر اهمیت گسترش نقش بانک ها در ارائه خدمات ارزی افزود: بانک ها باید نقش اساسی و تاریخی خود را با توجه به گشایش های پسا برجام بازیابند و از روابط کارگزاری ایجاد شده علاوه بر گشایش اعتبارات اسنادی با ارز رسمی به توسعه این خدمات با ارز آزاد نیز مبادرت کنند.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌ها‌ می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات را از اشخاص حقیقی و حقوقی به نرخ آزاد خریداری کنند، افزود: در مسیر جدیدی که به واسطه بخشنامه‌های بانک مرکزی پیش روی نظام بانکی قرار گرفته است، بانک ها می‌توانند با تقویت بخش عملیات ارزی خود، درآمدهای خوبی کسب کنند، ریسک عملیاتی فعالان اقتصادی را کاهش و پرداخت‌ها و معاملات خارجی مشتریان را ایمن کنند .
    رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه بانک ها باید نسبت به تقویت فعالیت ها در زمینه ارائه خدمات بانکی اقدام کنند تصریح کرد: عملیات ارزی  در جهت رونق بخشی به تولید و مبادلات و جلب سرمایه گذاری خارجی که فعالیت هایی پرسود و اشتغال زا هستند، می تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به صورت جدی موثر واقع شود، لذا بانک ها باید در این خصوص تلاش بیشتری را بکار گیرند. ضمن آنکه بانک ها باید تلاش خود را برای تشویق مشتریان به تمرکز داد و ستد ارزی در بانک ها مبذول کنند .
    وی افزود: در حال حاضر، بانک به عنوان امن ترین شیوه عملیات تصفیه برای واردکننده کالا و خدمات است، پیش از این و به دلیل فضای ایجاد شده به واسطه تحریم‌ها محدودیت‌هایی وجود داشت، اما بانک مرکزی تلاش کرده است با دستورالعمل ابلاغ شده، فعالیت بانک‌ها را در حوزه ارزی افزایش دهد و از این طریق به شفافیت صادرات و ورود و خروج ارز نیز کمک کند.

    سیف نوسانات اخیر نرخ ارز را به طور عمده ناشی از تغییرات فصلی عنوان کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز امری است که در این فصل از سال همانند سال های گذشته به طور مقطعی اتفاق افتاده است، با این حال یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل آن را می‌توان در خروج عملیات ارزی مربوط به تجارت خارجی از بانک ها به سمت شبکه صرافی در دوران تحریم جستجو کرد.
    وی با اعلام آمادگی کامل بانک مرکزی برای تأمین کسری ارز مورد نیاز بانک‌ها افزود: بانک مرکزی در نظر دارد کسری ارز مورد تقاضای بانک‌ها را تأمین کند و در این زمینه بانک‌ها می توانند با گشایش اعتبارات اسنادی با نرخ آزاد ارز فعالیت کنند و بانک مرکزی نیز از فعالیت آنها حمایت می کند.
    رییس کل بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه جدید ارزی این بانک در آبنده نزدیک خبر داد و افزود: در این بخشنامه تامین ارز متقاضی برای واردات کالا و خدمات، تامین ارز برای تسویه اقساط تسهیلات ارزی اعطایی از محل منابع بانک عامل، تامین سهم الشرکه مشتریان برای اخذ تسهیلات ارزی از بانک عامل، کارمزد ارزی مطالبه شده از سوی کارگزاران بابت نقل و انتقالات ارزی و حواله ارزی مشتریان، برگشت سود سرمایه‌گذاری خارجی و اعتبارات فاینانس خودگردان مورد توجه قرار گرفته است.

    برچسب ها