عصر خودرو

عسلی مطرح کرد:

آثار تصمیم اخیر اوپک بر بازار سرمایه

دولت در عرصه دیپلماسی نفتی موفق عمل کرد

عصر بازار- مدیر کل سابق امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت ، عملکرد دولت یازدهم در عرصه دیپلماسی نفتی را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از قبل هم اعلام کرده بود که با هرگونه تلاشی برای ثبات بازار همراهی خواهد کرد.

آثار تصمیم اخیر اوپک بر بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهدی عسلی گفت: از آنجا که درآمد نفت از چندین کانال به اقتصاد ایران وارد می شود، طبیعتا وقتی بازار احساس کند که درآمد دولت با افزایش قیمت نفت بیشتر می شود یا اینکه ارز بیشتری در دسترس خواهد بود، امیدها به آینده نیز بیشتر می شود.

    این کارشناس اقتصاد انرژی درخصوص اثرات تصمیم اخیر اوپک بر بازار سرمایه و صنایع بورسی نیز گفت: از آنجا که نفت از ابتدا به مثابه یک دارایی مالی ظاهر شده است، طبیعتا تغییرات قیمتی آن منعکس‌کننده اطلاعات مربوط به دارایی‌های مالی دیگر هم خواهد بود؛ با این حال ارتباط قیمت نفت اوپک با بازار سرمایه پیچیده است و به صراحت نمی شود درخصوص آثار آن بر این بازار صحبت کرد.

    وی ادامه داد: دولت در دوران افزایش قیمت نفت و زمانی که بخواهد درآمدهای آن را خرج کند، ممکن است بخواهد بخشی از بدهی های خود را به پیمانکاران و برخی شرکت های بورسی بپردازد و اینها کمک می کند به اینکه افراد احساس کنند شرکت ها می توانند سودآورتر باشند بنابراین شاخص ها بالا می رود .

    عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی در پاسخ به این سوال که آثار افزایش قیمت نفت بیشتر بر چه صنایعی در کشور ما محسوس خواهد بود، اظهار داشت: اثرات این افزایش، بر صنایعی که به انرژی نزدیکند یا با نفت و گاز سروکار دارند و با درآمدهای دولت کار می کنند، بیشتر خواهد بود. 

    عسلی درخصوص اثرات کاهش عرضه نفت اوپک بر بازارهای مالی جهان هم گفت: اصولا بازارهای مهم جهان در امریکا و اروپا، بهترین وضعیت را در چندسال گذشته داشتند و دلار هم نسبت به سال های گذشته تقویت شد؛ از طرفی این احتمال وجود دارد که نرخ بهره در امریکا و انگلیس افزایش یابد بنابراین، این مسایل بیشتر بر عملکرد بورس های بین المللی تاثیر می گذارد.

    وی در عین حال افزود: با توجه به اینکه شرکت های خارجی در بازار سرمایه ایران حضور ندارند، تغییرات آنها تاثیر چندان مستقیمی بر بازار سرمایه ما ندارد . به همین خاطر است که گاهی شاخص های بورس در دنیا بالا می رود اما در اینجا در بورس ما پایین می آید یا بالعکس. و این نشان می دهد که لزوما بازار سرمایه ما ارتباط نزدیکی با بورس های بین المللی ندارد .

    این کارشناس اقتصاد انرژی در پاسخ به این سوال که چشم انداز کلی بازار نفت را چگونه می بینید، گفت: از آنجا که مقادیر زیادی نفت در انبارهای کشورهای توسعه یافته وجود دارد که رقم آن به بیش از 300 میلیون بشکه می رسد، تا زمانی که ذخایر این انبارها کاهش نیابد، بعید است قیمت نفت زیاد بالا رود .

    عضو هیات علمی موسسه مطالعات انرژی در تکمیل سخنان خود افزود: از طرفی اگر قیمت نفت به حدود 60 دلار نزدیک شود، دوباره تولید نفت های غیرمتعارف همچون شیل اویل از سوی امریکا و امریکای شمالی و کانادا افزایش می یابد پس این افزایش عرضه نیز در دراز مدت باعث تعدیل قیمت ها خواهد شد .

    عسلی در عین حال اطمینان داد که قیمت نفت تا آن حد بالا نخواهد رفت که رشد اقتصادی مناطقی همچون  امریکا و اروپا را تحت تاثیر منفی قرار دهد لذا همین افزایش قیمت فعلی، هم به نفع مصرف کننده است و هم به نفع تولیدکنندگان اوپک و روسیه. چرا که  شرکت های انرژی فعال تر می شوند .

    مدیر کل سابق امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت  اظهار داشت: آنچه به نظر من خیلی مهم بود این بود که بالاخره کشورها پذیرفتند که بر اکثر آنها فشار اقتصادی شدیدی به خاطر کاهش قیمت ها وارد آمده است و باید برای این معضل چاره ای بیابند .

    این کارشناس اقتصاد انرژی ادامه داد : تصور می کنم که بزرگترین تولیدکنندگان نفت مخصوصا عربستان احساس کردند که نمی توانند تولید نفت خود را به اندازه 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز یعنی به میزان یکسال گذشته ادامه دهند . پس مایل بودند که فرصتی برای افزایش ظرفیت خود جستجو کنند و با تصمیم اوپک ، به نوعی به کاهش تولید خود نیز رسمیت ببخشند.

    وی گفت: از طرفی، این کاهش عرضه چون به نفع دیگر کشورهای عضو اوپک هم بود، طبیعتا آنها هم استقبال کردند که البته نقش ایران و عراق در این تصمیم بسیار مهم و اثرگذار بود . 

    عسلی در پاسخ به اینکه کشورهای عضو اوپک تاچه حد نسبت به این تصمیم متعهد خواهند ماند، گفت: اوپک مجموعه‌ای از کشورهای مستقل است که به دلیل منافع خود در این سازمان گرد هم آمده‌اند و براساس همین منافع بوده که تصمیم گرفتند قسمتی از تولید خود را کاهش دهند. ضمن اینکه همواره کمیته‌ای از وزرا  بر تصمیمات مهم اوپک نظارت کرده است .

    وی همچنین  با بیان اینکه تصمیمات اوپک به اتفاق آرا اخذ می شود و 13 عضو باید آنها را اجرا کنند، گفت: البته طبق آمارها کشورها در مجموع 65 درصد از نظام سهمیه‌بندی را رعایت کرده اند و ایران نیز همیشه پایبندی خود به  نظام سهمیه‌بندی را نشان داده است .


    مدیر کل سابق امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت ،  اطمینان داد: با توجه به اینکه تصمیم اخیر یعنی کاهش 4 و نیم درصدی تولید،  درآمد اعضای اوپک را به علت افزایش قیمت نفت به نحو قابل ملاحظه ای بالا خواهد برد، بنابراین همه منتفع خواهند شد و سود همه اعضا در رعایت شرایط تعیین شده خواهد بود.

    برچسب ها