عصر خودرو

معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک مطرح کرد;

تاثیر مثبت کاهش تولید نفت بر رونق ترانزیت کالا

عصر بازار- معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران از رونق ترانزیت کالا در پی کاهش ظرفیت تولید نفت و تاثیر مثبت آن بر اقتصاد کشورهای منطقه خبر دارد.

تاثیر مثبت کاهش تولید نفت بر رونق ترانزیت کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مصطفی آیتی معاون دفتر نظارت بر ترانزیت  گمرکی ایران با بیان اینکه کاهش ظرفیت تولید نفت تاثیر مثبتی بر سطح درآمد، قدرت تقاضای کالا، صادرات و ترانزیت و در یک کلام اقتصاد کشورهای منطقه خواهد داشت گفت : به دنبال افت ارزش نفت، قیمت مواد معدنی و سایر کالاها عمومی در سطح جهان رو به کاهش نهاد.

    وی اظهار داشت: کشورهای منطقه خاورمیانه اغلب فروشندگان مواد اولیه از قبیل مواد معدنی، کانی ها، انرژی و ... هستند بنابراین افت شدید قیمت نفت اثر منفی بر اقتصاد و سطح تقاضا این کشورها گذاشته و موجب کاهش میزان صادرات و ترانزیت در منطقه شده است.

    معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک با اشاره به اینکه ایران به تبع کاهش تقاضای منطقه در بحث ترانزیت با رشد منفی مواجه بوده است، گفت: با تصمیم اخیر اجلاس اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید نفت امید می رود وضعیت صادرات و ترانزیت در منطقه به ویژه در ایران با روند مثبت مواجه شود.

    وی افزود: کاهش ظرفیت تولید نفت اوپک بر سطح درآمد، قدرت تقاضای کالا، صادرات و ترانزیت کشورهای منطقه به ویژه ایران تاثیر مثبتی خواهد داشت.

    آیتی با بیان اینکه درآمدهای حاصل از ترانزیت سـهم مهمی در تولید ناخالص ملی هرکشوری دارد، اظهارداشت: کشور ایران نیزبا توجه به موقعیت استراتژیک و حسـاس خـود مـی توانـد در زمره کشورهای موفق در زمینه ترانزیت و بالاخص ترانزیت ریلی باشـد.

    وی با عنوان اینکه بخش حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد هر کشوری است، تصریح کرد: کسب درآمدهای ارزی ناشی از حمل و نقل کالاهای ترانزیتی از مزایای مهم گسترش شبکه حمل و نقل بخصوص برای بعضی از کشورهایی که دارای موقعیت خاص و استراتژیک هستند می توان تلقی کرد.

    معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک گفت: حمل‌ونقل و ترانزیت را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین ارکان و زیرساخت‌های تجاری برای توسعه صادرات، کسب درآمدهای ارزی، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصت‌های شغلی، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش امنیت ملی، تقویت مناسبات بازرگانی، امنیتی و همگرایی اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه برشمرد.

    وی در ادامه فرصت‌های ترانزیتی را بهترین شاه کلید برای رشد اقتصاد هر کشوری توصیف کرد و افزود: به جهت دستیابی به اقتصاد پویا باید از ظرفیت‌های بخش حمل‌ونقل، ترانزیت و موقعیت مناسب ایران به نحو احسن بهره برد.

    آیتی با عنوان اینکه کشور از نظر جغرافیایی در موقعیت بسیار مناسبی واقع شده است، اذعان داشت: ایران در مهمترین مسیر کریدوری منطقه قرار گرفته است.
    وی با اشاره به این جمله که ترانزیت کالا رمز موفقیت بسیاری از کشورها در تسهیل مراودات تجاری و بازرگانی است، خاطر نشان کرد: ترانزیت کالا علاوه بر تسهیلات رفاهی از جنبه اقتصادی نیز برای کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    معاون دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک کشور یادآورشد: ایران به‌دلیل موقعیت استراتژیک می‌تواند از بخش ترانزیت نهایت بهره اقتصادی برخوردار شود.

    برچسب ها