عصر خودرو

نسخه‌ای برای دلار

عصر بازار- « انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا» ، «بالا رفتن تقاضای ارز به خاطر سفرهای اربعین» و «نزدیک شدن به سال نو میلادی» حجم تبادلات دلاری را در این روزها افزایش داده است.

نسخه‌ای برای دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، البته به نظر می رسد که مهم ترین شاخص تاثیرگذار انتخابات آمریکا و بحث های برجام باشد. به هرحال ترامپ در دوره انتخابات یکسری صحبت هایی درباره برجام مطرح کرد که مشخص نیست می خواهد به آنها عمل کند یا خیر. همین ابهامات هم عاملی می شود برای برهم زدن تعادل بازار. به هرحال در شرایط کنونی بازار نمی داند برجام به کدام سمت و سو می رود و همین مساله باعث می شود دلار افزایش قیمت داشته باشد.

    آنچه که مهم است، این است که علاوه بر تک نرخی شدن، قیمت دلار باید واقعی باشد. آن طور که از گزارش ها برمی آید، پیشنهاد قیمت دلار در بودجه روی 3300 تومان است. به هرحال این هفته دولت لایحه بودجه را به مجلس خواهد برد و این مساله کاملا روشن می شود.

    دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار قول تک نرخی شدن ارز را سر داده است. به این ترتیب هم از صنایع داخلی حمایت خواهد شد و هم تولید داخل قدرت رقابتی پیدا می کند. بنابراین برای حمایت از تولید داخل و رقابت پذیرشدن آن در بازارهای جهانی باید به سمت واقعی شدن قیمت دلار حرکت کرد. قطعا قیمت دلار باید واقعی شود تا ایران بتواند در بازارهای جهانی بازار خودش را بدست آورد. همچنین اختلاف تورم داخلی و خارجی هم باید لحاظ شود. به هرحال تورمی در کشور وجود دارد و این باید سالانه در قیمت دلار در نظر گرفته شود تا رقابت پذیری هم رخ دهد.

    نویسنده: عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
    برچسب ها