عصر خودرو

مشاور موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی:

با تصمیم اخیر اوپک روند افزایش قیمت نفت حفظ خواهد شد

عصر بازار- مشاور موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به تصمیمی که در اجلاس اخیر اوپک مبنی بر کاهش ۴.۵ درصدی تولید اعضای اوپک گرفته شد، اظهار کرد: با توجه به این که کشورهای غیراوپک اعلام کرده اند بخشی از تولید خود را کاهش می‌دهند قیمت‌ها به بالای ۵۰ دلار خواهد رسید و حفظ خواهد شد.

با تصمیم اخیر اوپک روند افزایش قیمت نفت حفظ خواهد شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی امیر معینی  با اشاره به اجلاس اخیر اوپک اظهار کرد: آثار اولیه نتیجه این اجلاس افزایش قیمت بود و اثر فیزیکی آن بعد از ژانویه مشخص می‌شود. نکته مهم این اجلاس این بود که اعضای اوپک بعد از اختلافات سیاسی و رویکردی به اجماع رسیدند. عربستان به دنبال حذف رقبا در بازار بود و اعضا متوجه شدند که این رویکرد مناسبی نیست و اوپک باید اقدامی می‌کرد که بازار به تعادل می رسید.

    وی ادامه داد: ایران و کشورهای حامی ایران به دنبال این بودند که اوپک با اعمال سیستم سهمیه بندی بازار را به تعادل برساند که همین امر باعث شد عکس‌العمل مثبتی را دربازار مشاهده کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند و با توجه به اینکه کشورهای غیراوپک از جمله روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند که بخشی از تولید خود را کاهش دهند قیمت‌ها به بالای 50 دلار خواهد رسید و حفظ خواهد شد.

    مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها به بیش از 55 دلار باعث افزایش تولید نفت شیل می‌شود توضیح داد: افز ایش قیمت‌ها باعث افزایش حفاری‌ها در آمریکا شده و انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در این بخش ایجاد می‌شود در واقع تولید نفت شیل افزایش پیدا می‌کند. البته همه این آثار از ابتدای ژانویه تا 6 ماه آینده رخ خواهد داد.

    امیرمعینی در ادامه با تاکید بر اینکه تصمیم اخیر اوپک ضمانت اجرایی ندارد اظهار کرد: بستگی دارد که اعضا چقدر به تصمیمی که گرفته شده پایبند باشند. در سالهای گذشته که نظام سهمیه بندی در اوپک اعمال می‌شد همه اعضا به یک نسبت به این نظام پایبند نبودند اما کشورها باید توجه کنند بازار با مازاد عرضه روبرو است و سال آینده تقاضا برای نفت زیاد نیست.

    وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر میزان تولید اعضای اوپک در سیستم سهمیه بندی گفت: قرار است کمیته‌ای متشکل از سه وزیر از کشورهای عضو اوپک و دو وزیر از کشورهای غیر اوپک تشکیل شود تا بر میزان تولید اعضا نظارت کند. البته این کمیته فقط میزان تولید هر کشور را گزارش می‌دهد و اعلام می‌کند که کدام کشور پایبند بوده و کدام کشور پایبند نبوده است البته گزارش‌هایی که توسط این کمیته ارائه می‌شود از عوامل نوسان قیمت در بازار خواهد بود. پس بهتر است کشورها به تهعدات خود پایبند باشند.

    برچسب ها