عصر خودرو

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری عنوان کرد:

الزام راه‌اندازی بازار آتی ارز

عصر بازار- علاوه بر تک نرخی شدن ارز، راه‌اندازی بازار آتی ارز نیز از الزامات مهم اقتصاد ایران است به طوریکه همزمان با انجام تلاش‌ها برای تک نرخی شدن، باید برنامه‌ریزی و اقداماتی همچون دستورالعمل‌ها، زیر ساخت های قانونی و نرم افزاری بازار آتی ارز انجام شود که در این بین بورس کالای ایران برای راه‌اندازی بازار آتی ارز اعلام آمادگی کرده است.

الزام راه‌اندازی بازار آتی ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در خصوص لزوم راه‌اندازی بازار آتی ارز گفت: بانک مرکزی راه‌اندازی بورس آتی ارز را وابسته به سیاست تک نرخی شدن ارز دانسته است و بر این اساس مسئولان بازار سرمایه نیز اعلام کردند که امکان راه‌اندازی بورس آتی ارز بعد از تک نرخی شدن ارز فراهم شده است، اما هنوز ارز تک نرخی نشده و به نظر می رسد که بانک مرکزی عزم جدی برای راه اندازی بازار آتی ارز ندارند.

    وی افزود: تک نرخی شدن ارز جزو الزامات اقتصاد کشور بوده و باید راه‌اندازی شود، اما متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده و عملیاتی شدن آن تا پایان سال نیز کار راحتی نیست و به عزم جدی و برنامه ریزی و همچنین اعلام موضع دقیق بانک مرکزی نیاز دارد.

    وی تاکید کرد: علاوه بر تک نرخی شدن ارز، راه اندازی بازار آتی ارز نیز از الزامات مهم اقتصاد ایران است به طوری که همزمان با انجام تلاش‌ها برای تک نرخی شدن، باید برنامه ریزی و اقداماتی همچون دستورالعمل ها، زیر ساخت های قانونی و نرم افزاری بازار آتی ارز انجام شود تا به محض فراهم شدن پیش شرط بانک مرکزی، بازار آتی ارز امکان راه‌اندازی پیدا کند.

    اسلامی بیدگلی به مزیت‌های راه‌اندازی بازار آتی ارز اشاره کرد و افزود: بازار آتی ارز به پوشش ریسک فعالان اقتصادی کمک کرده و برای سرمایه گذارانی که درآمدها و هزینه های ارزی دارند، اطمینان ایجاد می‌کند که بتوانند ریسک‌های اصلی خود را پوشش دهند، علاوه بر این به فعالان بازار ارز همچون صرافان و بانکها نیز کمک می‌کند تا بتوانند از این طریق معاملاتشان را انجام دهند.

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان اینکه بازارهای مالی نیاز به ابزارهای مدرن دارند، خاطرنشان کرد: اگرچه بازار آتی ارز حجم کمتری نسبت به بازار اصلی ارز در معاملات جهانی دارد، اما تاکید می‌کنم جزو نیازهای اقتصاد کشور بوده و از ابزارهای مدیریت ریسک است و باید راه‌اندازی شود؛ اما راه‌اندازی آن مستلزم سیاست‌گذاری درست در سایر بخش‌های مربوط به ارز است، به طوری که مسئله کلیدی در این حوزه، شفافیت در حوزه سیاست ارزی دولت و بانک مرکزی است که تاثیر عمیقی در قیمت‌گذاری ابزارهای مشتقه ارزی دارد.

    اسلامی بیدگلی با بیان اینکه بورس کالای ایران آمادگی خود را برای راه‌اندازی بازار آتی ارز اعلام کرده است، عنوان کرد: بورس کالا از آمادگی خود برای اجرایی کردن بازار آتی ارز با اعلام سیاست های بانک مرکزی اعلام کرده است تا پس از معاملات سکه طلا، ارز نیز در بخش بازار مشتقه بورس کالا جای بگیرد.

    به گفته وی، بانک مرکزی اعتقاد ویژه‌ای به بازارهای مالی کشور ندارد، اما در کل هنوز پیش شرط لازم نیز برای راه‌اندازی بازار آتی ارز نیز فراهم نشده است، زیرا تک نرخی شدن ارز موضوعی پیچیده بوده و ممکن است افزایش قیمت ارز به واسطه تک نرخی شدن فراهم شود.

    برچسب ها