عصر خودرو

همتی:

عدم تأثیر تمدید تحریم در فعالیت‌ بین‌المللی بیمه

عصر بازار- رئیس بیمه مرکزی با بیان اینکه بیمه‌گران اروپایی خواستار همکاری با صنعت بیمه ایران هستند، تمدید تحریم‌ها را در صنعت بیمه بی‌تأثیر دانست و گفت: برای عدم افزایش دیه با قوه قضائیه مذاکره کردیم.

عدم تأثیر تمدید تحریم در فعالیت‌ بین‌المللی بیمه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عبدالناصر همتی در حاشیه همایش بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران با اشاره به تمدید 10 ساله تحریم‌ها بر علیه ایران، گفت: تمدید تحریم‌ها تأثیری در صنعت بیمه ایران ندارد و این در شرایطی است که برجام یک تعهد چندجانبه میان ایران و کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا است؛ بنابراین یک کشور نمی‌تواند به تنهایی آن را نقض کند.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی  افزود: مذاکراتی با شرکت‌های بیمه اروپا انجام شده که خوشبختانه صنعت بیمه تجربیات خوبی داشته و در دوران تحریم نیز پوشش‌های بیمه‌ای لازم برای فعالان اقتصادی را فراهم آورده است.

    همتی تصریح کرد: البته ما تمایل داریم تا ارتباطات بین‌المللی در صنعت بیمه افزایش یابد و نتایج تمدید تحریم‌ها هر چه که باشد، تأثیر آنچنانی بر روی فعالیت ما ندارد و ما برنامه‌های خود را ادامه خواهیم داد.

    به گفته وی، اقدامات خوبی بر روی ایجاد حساب ویژه اتکایی و استفاده از ظرفیت مشترک بازارها و نیز همکاری با کشورهای در حال توسعه در صنعت بیمه آغاز شده و این همکاری ادامه خواهد یافت.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه پوشش‌های اتکایی لازم را از بیمه‌گران خارجی دریافت خواهیم کرد، تصریح کرد: اگر این شرکت‌ها تمایل داشته باشند وارد اقتصاد ایران شده و سرمایه‌گذاری کنند، هیچ مانعی برای آنها وجود ندارد و به تازگی نیز مذاکراتی با شرکت‌های اروپایی صورت گرفته که آنها در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

    همتی ادامه داد: صنعت بیمه با توجه به اینکه مجموعه هدف خود را بر مبنای اقتصاد مقاومتی قرار داده و از ظرفیت‌های ملی استفاده می‌کند، همکاری گسترده با شرکت‌های خارجی را نیز دنبال خواهد کرد و اگر آنها تمایل داشته باشند، می‌توانند با ایران وارد تعامل شوند در غیر این صورت هم خللی در ارائه پوشش‌های بیمه‌ای به اقتصاد کشور وارد نخواهد آمد.

    وی در پاسخ به پرسش دیگر  مبنی بر تأسیس شرکت‌های مشترک چندملیتی در صنعت بیمه خاطرنشان کرد: امکان تأسیس شرکت‌های مشترک بیمه‌ای وجود دارد و آنها نیز در مذاکرات اخیر ابراز تمایل کرده‌اند؛ ضمن اینکه در این راستا آلمانی‌ها نیز به صورت ویژه این موضوع را پیگیری می‌کنند و این در شرایطی است که مطابق با مصوبه دولت، شرکت‌های بیمه خارجی و افراد حقیقی غیرایرانی با دارا بودن 49 درصد سهام می‌توانند در صنعت بیمه کشور مشارکت نمایند.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه نیز گفت: طی سال‌های گذشته افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه تا سقف 250 میلیارد تومان از سوی دولت مصوب و چهار سال به شرکت‌های بیمه برای تأمین این سرمایه مهلت داده شده بود، اما بنده نیز شخصاً به این رقم انتقاد داشتم و بر همین اساس در کمیسیون اقتصادی دولت طرحی را ارائه و مصوب کردیم که بر مبنای آن، افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه مستقیم 150 میلیارد تومان و بیمه اتکایی 250 میلیارد تومان تعیین شود؛ در این میان شرکت‌های بیمه تا پایان سال 96 مهلت دارند این سرمایه را فراهم نمایند.

    همتی خاطرنشان کرد: اگر هر یک از شرکت‌های بیمه این افزایش سرمایه را تأمین نکنند، باید در سایر شرکت‌ها ادغام شوند.

    وی همچنین در خصوص لغو مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث گفت: در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به شرکت‌های بیمه تحمیل شده که این امر، هزینه بیمه را در کشور بالا می‌برد و این در شرایطی است که هر ساله قوه قضائیه نرخ دیه را بر اساس موارد شرعی افزایش می‌دهد و این دو با هم، قدرت مردم در تأمین هزینه بیمه را کاهش می‌دهند.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران گفت: با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث در کشور اجباری است، افزایش نرخ دیه هزینه را بالا برده و پرداخت آن را از توان مردم خارج می‌کند؛ بنابراین ما به قوه‌قضاییه پیشنهاد دادیم تا در مورد نرخ دیه و افزایش آن تجدیدنظر کند.

    همتی ادامه داد: مسئولیت افزایش و تعیین نرخ دیه با قوه قضائیه است و در مقابل، حق بیمه را دولت تعیین می‌کند که عدم تناسب این دو با هم مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

    وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته 3200 میلیارد تومان از بابت بیمه شخص ثالث زیان داده‌ایم که خواهش ما از قوه قضائیه این بود که به این موضوع توجه شود و البته افزایش شدید نرخ ریالی دیه و افزایش حق بیمه، توان خرید مردم را کم کرده بود.

    برچسب ها