عصر خودرو

شکوری مطرح کرد:

قیمت عادلانه و نحوه پرداخت شفاف با عرضه سنگ آهن در بورس کالا

عصر بازار- رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: در کشور سوئد مالکیت خیلی از بخش های اقتصادی آن دولتی اما مدیریت آنها توسط بخش خصوصی است و دولت هیچ دخالتی در مدیریت آن ندارد.

قیمت عادلانه و نحوه پرداخت شفاف با عرضه سنگ آهن در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ماین نیوز، بهرام شکوری افزود: ایران نیز می تواند همان مدل کشور سوئد را برای اداره بخش های اقتصادی بکار بگیرد، مانند ایمیدرو که مالکیت بعضی از معادن بزرگ را دارد اما بهره برداری از معدن و کارخانه های آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

    وی ادامه داد: برخی سازمان های دولتی مانند ایمیدرو که افکار بخش خصوصی دارند؛ می توانند به عنوان الگو برای توسعه مورد استفاده قرار گیرند که با استفاده از این مدل می توانیم بخش معدن و صنایع معدنی را توسعه دهیم.

    او با بیان اینکه ایران دارای پتانسیل خوبی در بخش معدن است، اظهار کرد: آینده جهان به آینده مواد معدنی بستگی دارد؛ به همین سبب لازم است با اکتشافات و بهره برداری صحیح و همچنین حمایت دولت، به سمت توسعه بخش معدن حرکت کنیم به این دلیل که در تولید هر محصول صنعتی به مواد معدنی نیاز است.

    شکوری بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد و گفت: در زنجیره ارزش، تمام محصولات تولیدی قابل فروش در داخل یا حتی صادر هم خواهد شد. اکنون به دلیل مشکلاتی، سنگ آهن داخلی هم ارزان فروخته می شود و هم وجه آن تا یک سال بعد پرداخت می شود در حالی که شرکت های خارجی هم گرانتر می خرند و هم پول آن را نقد می پردازند.

    وی افزود: چنانچه این محصول معدنی (سنگ آهن) از طریق بورس کالا عرضه شود، علاوه بر اینکه قیمت عادلانه ای پیدا می کند و وجه آن پرداخت می شود، مازاد آن می تواند به خارج کشور صادر شود.

    شکوری تصریح کرد: اگر استراتژی مناسبی برای توسعه صنعتی کشور تعریف و این زنجیره را حمایت کنیم می توانیم شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم.

    وی ادامه داد: هنوز حوزه زیرساخت های ما تکمیل نیست به طوری که در حوزه ریلی سالانه 3 درصد رشد به دست آورده ایم در حالی که برای تحقق ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد در برنامه چشم انداز، نیاز به رشد 11 درصدی در حمل و نقل ریلی داریم.

    برچسب ها