عصر خودرو

نفت، مرغی که تخم طلا می‌گذارد

عصر بازار- مهدی عسلی گفت:« نباید نگران باشیم که پول نفت را به دست مجلس و بروکرات‌ها بسپاریم.»

نفت، مرغی که تخم طلا می‌گذارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، علی شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی، نفت و پتروشیمی اتاق بازرگانی  و مهدی عسلی  سرپرست سابق اداره کل امور اوپک وزارت نفت دیروز در برنامه «مناظره» شبکه یک سیما در رابطه توافق اخیر اعضای اوپک بر کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز و مستثنی شدن ایران در کاهش تولیدات در بازار بحث کردند.

    مهدی عسلی در پاسخ به سوال مجری در خصوص اهمیت توافق اوپکی ها در روز چهارشنبه، گفت:«نشست اخیر اوپک به دلیل اینکه اوپک دوباره یک تصمیم جمعی پس از سال ها توانست بگیرد و بر قیمت ها در بازار تاثیر بگذارد. در سپتامبر سال جاری میلادی، اعضای اوپک توافق کلی کردند که تولیدات خود را به اندازه 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. به طوری که چهارشنبه، تفاهم کلی صورت گرفت و کشورهای لبنان و نیجریه که شرایط مستثنی سیاسی داشتند، استثنا شدند.برنامه شد تا 14 کشور اعضای اوپک، 4.5 درصد از تولیداتشان را کاهش دهند.»

    وی با اشاره به موفقیت ایران ایران در این توافق، گفت:« این درحالی است که ایران دیپلماسی قوی نفتی توانست موفقیتی را کسب کند که علاوه برای اینکه تولیدات خود را کاهش ندهد، 90 هزار بشکه در روز بیشتر تولید کند. ایران در حال حاضر اجازه دارد تا تولیدات خود را افزایش دهد.»

    شمس اردکانی با اشاره به اینکه این توافق، توافقی برد-برد بین اعضا بوده و منفعت همه را در بر داشته، گفت:« سیاست های غلط برخی کشورهای اعضای اوپک، اتخاذ کرد که با بازار را با سیل تولیدات رو به رو کنند و در همین خصوص کشورهای تولید کننده دیگر از بازار حذف شوند با از بازار کالا خارج کنند. زمانی که نفت تولید می شود تبدیل به کالا می شود. اگر بازار را با کالایی انباشه کنید، قیمت آن پایین می آید. این یاعث شد که همگی گرفتار همکاهی شوند و ضرر را همگی متوجه شوند. این رویکرد غلط را عربستان پایه ریزی کرده بود که ضرر آن فقط به ایران نمی رسید، به طور مثال روسیه نیز ضرر را متوجه شد. در آخر خود عربستان نیز دچار مشکل شد.به همین دلیل، این یک توافق برد-برد بود.»

    وی با تاکید بر این که ابن توافق بلافاصله تاثیر خود را در بازار گذاشت، اظهار کرد:«از تصمیم اوپک همه منتفع می شوند حتی آمریکا و تولید کنندگان نفت شیل. تصمیم اوپک برای ایران برد بزرگی است و برای خود اوپک هم برد بزرگی بود و این سازمان را از بیماری نجات داد. در حالی که قرار است این کاهش تولید از اول سال آینده میلادی آغاز شود ولی از روز چهارشنبه بازار تکان خورد و قیمت نفت افزایش پیدا کرد.پیش بینی می کنم با همین روند تا سال آینده قیمت نفت با تصمیم اخیر اوپک بالای 55 دلار برسد.»

     

    شمس اردکانی با بیان اینکه خود عربستان نیز نیاز به این توافق داشت، گفت:« عربستان برنامه دارد که بخش عمده شرکت ملی نفت کشورش آرامکو را در بازارهای بین المللی بفروشد ولی زمانی این شرکت به فروش می رسد که سودآورد باشد. با افزایش قیمت نفت، این شرکت نیز سودآور خواهد بود و سرمایه به بازار به طور عام بازگشت.»

    مهدی عسلی عنوان کرد:« اگر اعضای اوپک اجماع داشته باشند، بر بازار ناثیر خواهند گذاشت. در حال حاضر نقش مهمی که اوپک دارد، سازمان دهی و مدیریت عرضه را در اختیار دارد.»

    شمس اردکانی با تاکبد بر اینکه، نفت یک سرمایه است و باید درست خرج شود، افزود:« درحال حاضر 100 میلیون بشکه در روز در بازار جهانی نفت تولید می شود، اگر قیمت نفت از 50 دلار به 60 دلار برسد، جا به جایی سرمایه افزایش پیدا می کند. اگر 100 میلیارد دلار با افزایش قیمت نفت بدست آورید، می توانید با آن کسب و کار کنید و به نفع همه است. در حال حاضر در حساب کاسب کارانه، 100 میلیارد دلار بدست آوردیم. پول نفت باید صرف امور سرمایه ای شوند. حیات ما در تثبیت سرمایه هاست و مصارف جاری نفت به نوعی جرم ملی است.در قانون ملی شدن نفت مصوب 1329 قید شده برای سعادت ایران نفت ملی می شود. در زمان ملی شدن نفت حکمرانان بد حکومت کردند و نفت را وارد سرمایه نکردند. فروش نفت تبدیل به سرمایه ملی نشد.»

    شمس اردکانی تاکید کرد که در کشور ما پول نفت داریم ولی در درآمد نفت نداریم. وی افزود:«جمعیت جوان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها سرمایه های کشورند.پول نفت باید صرف امور سرمایه ای شوند.نفت مانند مرغی است که تخم طلا می گذارد و باید درآمدهای نفتی را صرف امور سرمایه ای کرد.»

    مهدی عسلی در رابطه با مصرف پول نفت برای سرمایه ملی گفت:«در کشورهایی چون عربستان که پادشاهی است نفت را از آن خود می دانستند و در جایی صرف کردند که دوست داشتند.بهترین خرجی که با پول نفت می توان داشت در تربیت افراد و حوزه بهداشت و درمان کشور است.صرف درآمد نفت در ایران در آموزش و پرورش خود نوعی سرمایه گذاری بوده است.»

    وی با اشاره به اینکه با وجود صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی نباید نگران درآمدهای نفتی بود، گفت:«مصرف درآمدهای منابع پایان پذیر باید با نگاه بین نسلی باشد و یک سوم درآمد نفت باید سرمایه گذاری بلند مدت شود.یک سوم درآمد نفت باید برای نسل آینده و در جایی هزینه شود که بهینه تر است به عنوان مثال در صنعت ریلی.»

    سرپرست سابق اداره کل امور اوپک وزارت نفت هم گفت:«من فکر نمی‌کنم خرج‌کردن درآمد حاصل از نفت در راستای برنامه‌هایی مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان چیزی جز سرمایه‌گذاری باشد. بهترین جایی که می‌توان پول نفت را خرج کرد در تربیت انسان است.»

    وی افزود:«مطالعات نشان می‌دهد در کشورهایی که دموکراسی کامل وجود دارد پول نفت با دقت خرج ‌می‌شود. همچنین در کشورهایی که پادشاهی وجود مانند عربستان پول نفت باز هم با دقت خرج می‌شود اما در برخی کشورها که رقابت سیاسی وجود دارد اما دموکراسی کامل نیست، پول نفت جایی خرج می‌شود که بهینه نیست.»

    وی با اشاره به بودجه سال 1377 گفت: «در آن زمان حساب ذخیره ارزی تشکیل شد تا جلوی نوسانات قیمت نفت را بگیرد. همچنین صندوق توسعه ملی تشکیل شد تا درآمد نفت صرف پروژه‌های بلندمدت شود. ما در حال حاضر صندوق توسعه ملی را داریم و می‌توانیم درآمد نفت را در پروژه‌های بزرگ خرج کنیم.»

    وی ادامه داد: «نباید اگر دولت بخشی از درآمد نفتی را صرف آموزش و پرورش و بهداشت و درمان کرد، بگوییم اشتباه بوده است. ما می‌توانیم حساب ذخیره ارزی را احیا کنیم و نباید نگران باشیم که پول نفت را به دست مجلس و بروکرات‌ها بسپاریم.»

    برچسب ها