عصر خودرو

صادرات نفت عراق در ماه نوامبر رکورد زد

عصر بازار- عراق در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام این کشور با برجای گذاشتن یک رکورد بی سابقه در تاریخ صادرات خود، در ماه گذشته میلادی (نوامبر) بیش از چهار میلیون و ۵۱ هزار بشکه در روز نفت صادر کرده است.

صادرات نفت عراق در ماه نوامبر رکورد زد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق در بیانیه مطبوعاتی روز جمعه با بیان این که صادرات نفت از گذرگاه های جنوبی شاهد یک رشد چشم گیری بوده و بالغ بر سه ملیون و 407 هزار بشکه در روز صادرات داشته ایم، تاکید کرد که صادرات نفت کرکوک (در شمال عراق) روزانه 64 هزار بشکه و میادین اقلیم کردستان عراق نیز 580 هزار بشکه بوده است.
    این درحالی است که عراق نیز به موجب توافق روز چهارشنبه (10 آذرماه) کشورهای عضور صادرکننده نفت (اوپک)‌ در وین، متعهد شده است تا از ژانویه سال آینده میلادی نفت خود را به میزان 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد.
    بغداد درحالی موافقت کرد تا نفت خود را کاهش دهد که پیشتر اصرار داشت تا بتواند سهم بیشتری از اوپک بگیرد تا بتواند با پول فروش نفت، هزینه جنگ با گروهک تروریستی داعش را تامین کند.
    یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک روز چهارشنبه (10 آذرماه) در وین برگزار شد و کشورهای عضو برای کاهش تولید تا سقف 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز توافق کردند.
    بر اساس توافق مقدماتی هفتم مهرماه (٢٨ سپتامبر) الجزایز، قرار بود سطح تولید اوپک به ٣٢میلیون و 500 هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز محدود شود.
    روسیه نیز به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده خارج از اوپک اعلام کرد که برای همراهی با اعضای این سازمان، 300 هزار بشکه از تولید خود می کاهد.
    «محمدبن صالح الساده» رئیس دوره ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز روز 10 آذرماه گفت: طبق توافقی که با کشورهای مهم تولیدکننده نفت خارج از اوپک به عمل آمده، مقرر شد این کشورها روزانه 600 هزار بشکه از نفت تولیدی خود را کاهش دهند.
    وی همچنین از تشکیل یک کمیته نظارتی به ریاست کویت و مشارکت الجزایر و ونزوئلا خبر داد.
    الساده افزود: این سه کشور با هماهنگی دبیرخانه اوپک، مأموریت دارند تا بر اجرا و پایبندی توافق حاصل شده بین کشورهای عضو نظارت کنند.
    وزیر نفت قطر تأکید کرد که تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت، برای اقتصاد جهانی حائز اهمیت است و به توازن بازار نفت کمک شایانی می کند.
    ایران تنها کشوری است که نه تنها تولید آن در 6 ماهه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی یابد، بلکه مجاز به افزایش تولید تا 90 هزار بشکه در روز است که یک پیروزی بزرگ برای کشور به شمار می آید.
    به دنبال اعلام خبر توافق اوپکی ها، قیمت نفت در بازارهای جهانی 10 درصد رشد کرد.
    تحلیل گران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اخیر اوپک و همراهی غیراوپکی ها قیمت نفت به حدود 50 تا 55 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

    برچسب ها