عصر خودرو

بررسی روند معاملات هفتگی آتی سکه با توجه به عوامل تاثیرگذار؛

دلار زیر ذره‌بین بازار آتی

عصر بازار- هفته گذشته با هیجانات ریز و‌درشت در بازارها در حالی سپری شد که با وجود ۴ روز کاری، حجم معاملات آتی سکه (با ثبت رقم ۲۷ هزار و ۷۳۱ معامله) نسبت به مدت مشابه منتهی به ۴ آذر ماه با افزایش ۶ هزار تایی در حجم معاملات مواجه شد؛ افزایشی که به تعبیر کارشناسان به دلیل هیجانی بودن جو حاکم بر بازارها با توجه به تاثیر‌پذیری از قیمت دلار داخلی رخ داده است.

دلار زیر ذره‌بین بازار آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سررسید آتی سکه در نماد دی ماه خط روند محکمی دارد، با این حال با توجه به اینکه روند قیمتی طلا می‌تواند منفی باشد، نماد دی ماه هم می‌تواند متناسب با این روند در کوتاه‌مدت نزولی باشد، در این راستا سررسیدهای دیگر اعم از اسفند و اردیبهشت و تیرماه هم نزولی خواهند بود؛ به عبارتی سررسیدهای مختلف در بازار آتی سکه همچنان با توجه به روند قیمتی طلا که در کوتاه‌مدت میل به نزول دارد کاهشی خواهد بود. طی هفته گذشته بهای دلار در بازار تهران رقمی در حدود 250 تومان رشد قیمت را تجربه کرد اما آنچه در بازار آتی سکه مشاهده کردیم رشد قیمتی در حدود 10 تا 15 هزار تومان در سررسیدهای موجود است. در این رابطه باید گفت میزان افزایش قیمتی در بازار آتی متناسب با روند حرکتی در بازار دلار نبوده و این نشان می‌دهد هرچند بازار آتی از بازار ارز تبعیت کرده اما هنوز منتظر گام‌های بعدی دلار است. به عبارتی بازار آتی به دلیل ماهیت آینده‌نگری که دارد به رفتارهای آتی دلار نیز حساس است و به همین دلیل هنوز در این بازار رفتاری هیجانی و سریع مشاهده نشده است به خصوص آنکه در روز پایانی معاملات هفته گذشته نیز شاهد کاهش قیمت بودیم.

    هفته گذشته برای طلای جهانی همچنان روی موج کاهش ارزش 18 دلاری (تا زمان ثبت این گزارش) سپری شد، به‌طوری‌که طلای جهانی هفته منتهی به آذر ماه را با رقم 1190 دلار به پایان رساند و در پایان هفته گذشته رقم 1171 دلار را تا لحظه نگارش این گزارش ثبت کرد. با این اوصاف با سیگنال‌های متفاوتی که پنج‌شنبه شب در بازار طلا به وجود آمده انتظار می‌رود روند بازار امروز مثبت شروع شود. با تمامی این تفاسیر کارشناسان تکنیکال رقم 1130 دلار را خط مرگ طلا می‌دانند، چنان که اگر طلا به این ناحیه وارد شود می‌تواند اعداد زیر هزار دلار را نیز لمس کند، به‌طوری‌که اگر از این مرز عبور کند و به سمت پایین برود، اگر امیدی به صعودی بودن روند طلا در دراز‌مدت بود کلا از بین خواهد رفت و در این زمان است که باید منتظر اعداد زیر هزار باشیم؛ با این حال روند قیمتی طلا در کوتاه‌مدت همچنان نزولی است.

    فاندامنتال شاخص دلار

    پنج‌شنبه گذشته شاخص دلار با کاهش مواجه شد که دلایل مختلفی برای این کاهش وجود دارد که دو گزینه افزایش متقاضیان بیکاری در آمریکا و ضعف شاخص مدیریت خرید صنعتی باید جست‌وجو کرد، طبق داده‌های پایگاه اینترنتی فارکس فکتوری مدعیان بیکاری در آمریکا در دو هفته قبل 251 هزار نفر بوده‌اند که این مقدار در هفته گذشته به رقم 268 هزار نفر افزایش پیدا کرده است. دلیل دیگر این موضوع را باید در شاخص خرید مدیران صنعتی جست‌وجو کرد که از رقم 2/ 54 به رقم 4/ 53 کاهش پیدا کرده است. بنابراین یکی از دلایلی که در روز پنج‌شنبه موجب شد بازار دلار داخلی هم کمی به سمت کاهش متمایل شود منفی شدن رشد شاخص دلار در بازارهای جهانی بود. با این حال از نظر تکنیکالی شاخص دلار با تغییرات سیاسی در آمریکا با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد. به‌طوری‌که اگر گریزی به گذشته تاریخی آمریکا نیز بزنیم، متوجه خواهیم شد که هرگاه جمهوری خواهان در رأس قدرت در این جغرافیا قرار گرفته‌اند، شاخص دلار به سمت افول تمایل داشته است. از این رابطه می‌توان این برداشت را داشت که دموکرات‌ها موجب تقویت شاخص دلار و جمهوری‌خواهان موجب کاهش این شاخص می‌شوند.

     

    طلای جهانی در انتظار سیاست‌های پولی

    پنج‌شنبه هفته گذشته ارزش طلای جهانی در محور صعود پا گذاشت، به‌طوری‌که ارزش طلای جهانی در روز پنج‌شنبه را باید در کاهش جهانی شاخص دلار جست‌وجو کرد که در این گزارش، به دلایل آن اشاره شد. در ادامه، همچنان باید گفت خط مرگ طلا رقم 1130 دلار است، با این تفاسیر بازاری که در حال حاضر مشاهده می‌شود هنوز در کوتاه مدت نزولی است و به شرطی که طلا به رقم زیر 1130 دلار نرسد، امکان بازگشت قیمتی طلا وجود دارد.

    موج‌های جدید در بازار دلار داخلی

    نبود بازاری یکدست و شفاف در زمینه دلار موجب می‌شود اطلاعاتی یکدست و شفاف نیز برای تحلیل‌کنندگان این بازار در دسترس نباشد و به نوعی نبود این فضا را می‌توان یکی از نکات مغفول نوسانات این بازار دانست. اما بحث ایجاد چنین بازاری هر‌چند از مدت‌ها قبل و از زمان دولت دهم مطرح شد و پس از آن بارها تیتر راه‌اندازی بازار ارز امیدها برای موجودیت چنین بازاری را بیش از قبل می‌کرد ولی تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده است تا بعد از مدت‌ها آرامش نسبی در بازار دلار شاهد نوسانات و هیجان در این زمینه باشیم، هر چند ایجاد بازار ارز به نوعی جسارت دولت‌ها را طلب می‌کند، چرا که بعد از گذشت سال‌ها اهرم دلار همچنان یکی از منابع درآمدی دولتی محسوب می‌شود.

    زمزمه‌های بازگشایی و ایجاد بورس آتی ارز از سال‌ها قبل و در دولت دهم مطرح شد؛ دوره‌ای که در آن به یقین امکان پیش‌بینی و رفتارشناسی بازار حتی برای کارشناسان خبره نیز بسیار کم شده بود، در این راستا معاونت مطالعات اقتصادی و توسعه بازار بورس اوراق بهادار تهران در گزارشی به سازمان بورس پیشنهاد داد تا با تشکیل بازار آتی (فیوچرز) ارز معاملات بازار ارز و دلار را هم مدیریتی آینده‌نگر کنند، موضوعی که با وجود موافقت از سوی کمیته فرعی شورای عالی بورس به‌عنوان بالاترین مقام در زمینه تصمیم‌سازی در بازار سرمایه بی‌نتیجه ماند و طرح راه‌اندازی فیوچرز ارز را از سوی بانک مرکزی بی‌نتیجه گذاشت. در این زمینه بسیاری از افراد وجود دارند که به دلیل اینکه دلار در بازار غیر‌رسمی معامله می‌شود دست به معامله نمی‌زنند و اگر فضایی مانند بورس ارز با سازوکار و قانون‌های خاص خودش ایجاد شده بود، بسیاری از افراد به این فضا وارد می‌شدند و قطعا حجم نقدینگی در این بازار افزایش پیدا می‌کرد و هیجانات از این بازار سلب می‌شد و جلوی افزایش هیجانی قیمت‌ها و انحصار قیمتی گرفته می‌شد، چرا که همگان به اطلاعات شفاف در این بازار و بورس دسترسی دارند، به‌طوری‌که بازار سکه نیز تا قبل از ایجاد بازار آتی سکه چنین روندی را داشت ولی حال فعالیت و معاملات در این بازار به اندازه‌ای رسیده است که بعضا بازار نقدی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    در این راستا عوامل افزایش قیمت دلار در بازار داخلی را با توجه به عوامل مختلفی چون کاهش عرضه، ازدیاد تقاضای خرد، افزایش توریست، افزایش وارد‌کننده‌ها (به این معنا که وارد‌کننده‌ها به دلیل کاهش تحریم‌ها تقاضای وارداتشان افزایش و در همین راستا نیازشان به ارز افزایش پیدا کرده است) و قطع یا کاهش ارز تزریقی برخی صادر‌کنندگان که دلار وارد می‌کنند مانند پتروشیمی‌ها باید جست‌وجو کرد. دولت در انتهای زمان فعالیت خود راسخ به تک نرخی کردن ارز است در این راستا شایعاتی در بازار سبزه میدان مبنی بر اینکه دولت می‌خواهد ارز را با رقمی در حدود 3700 دلار تک نرخی کند شنیده می‌شود و در این راستا فضا را باز گذاشته است تا در زمان تک نرخی کردن دلار این رقم، رقمی ایده آل در نظر گرفته شود. گفت‌وگوها و گزارش‌های میدانی از بازار سبزه میدان حاکی از آن است که از زمان تغییر ریاست جمهوری آمریکا، بانک مرکزی عرضه ارز در بازار را کاهش داده است. در این بین به نقل از منابع خبری ولی‌الله سیف که از ابتدای تصدی کرسی ریاست بانک مرکزی در روزهای افزایش ناگهانی قیمت ارز به ویژه دلار آمریکا رویکردی متفاوت‌تر با روسای بانک مرکزی در دولت گذشته اتخاذ کرده و مغلوب التهاب و جو روانی بازار ارز نشده، در واکنش جدید خود اعلام کرده که افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود.

    برچسب ها