عصر خودرو

دستور ویژه برای توقف "ارز تک‌نرخی" تا نیمه سال ۹۶

عصر بازار- برنامه دولت یازدهم برای تک‌نرخیشدن ارز تا نیمه اول سال ۹۶ به تعویق افتاد.

دستور ویژه برای توقف "ارز تک‌نرخی" تا نیمه سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، تک‌نرخی شدن ارز یکی از شعارهای اساسی دولت یازدهم بوده که پس از بازگشت ثبات نسبی به بازار ارز همواره مورد تأکید مسئولان این دولت بوده است.

    حسن روحانی رئیس جمهور 24 بهمن سال 94 در پنجاه و پنجمین مجمع سالیانه بانک مرکزی، دستور تک نرخی شدن ارز را به بانک مرکزی داد و اعلام کرد: ارز سال آینده (95) باید تک‌نرخی شود تا ثبات در بازار تقویت و جلوی بخشی از مفاسد گرفته شود.

    رئیس کل بانک مرکزی هم اول مرداد سال جاری (95) تصریح کرده بود که "ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود".

    ولی‌الله سیف با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی در سال جاری گفته بود: تک‌نرخی کردن ارز از اولویت‌های بانک مرکزی در سال جاری است که تا پایان امسال این مهم محقق خواهد شد.

    در حالی که کمتر از چهار ماه تا پایان سال باقی باقی مانده، نرخ دلار طی یک هفته گذشته دستخوش نوسانات زیادی شد که دلایل متعددی از سوی فعالان اقتصادی و کارشناسان برای گران شدن دلار تا نزدیکی 4000 تومان مطرح گردید، از جمله اینکه شاید طرح دولت برای تک‌نرخی شدن ارز پشت‌پرده این گرانی باشد.

    این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی همه دلایلی را که از دست داشتن دولت در این کار خبر می‌داد رد کرد.

    بنابر نظر اکثر کارشناسان، افزایش اخیر نرخ ارز می‌تواند یکی از معدود دستاوردهای مهم اقتصادی دولت یازدهم را که همان کاهش نرخ تورم هست تهدید کند و موجبات صعودی شدن مجدد نرخ تورم را فراهم آورد. برخی اقتصاددانان و مشاوران اقتصادی نزدیک به دولت هم معتقدند که سیاست تک‌نرخی شدن ارز هم می‌تواند موجب افزایش نرخ تورم گردد.

    بر همین اساس، دستور توقف برنامه دولت برای تک‌نرخی شدن ارز تا اواسط سال 96 صادر شده است.

    معاون اقتصادی بانک مرکزی هم اول آذر ماه سال جاری از اجرای ارز تک‌نرخی پس از برقراری روابط ایران با بانک‌های بزرگ دنیا خبر داد.

    پیمان قربانی در حاشیه کنگره بانکداری اروپایی در فرانکفورت آلمان با بیان اینکه یکسان سازی بلندمدت و پایدار نرخ ارز نیازمند برقراری روابط کارگزاری خوب با بانک‌های بزرگ دنیا است، گفت: «ما در حال برداشتن گام‌هایی هستیم و عجله نمی‌کنیم... ما می‌خواهیم مطمئن شویم که پیش‌شرط‌ها آماده شده‌اند».

    برچسب ها