عصر خودرو

نماینده سابق ایران دراوپک;

پشت‌پرده کاهش تولید نفت عربستان

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به تداوم محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی نفت ایران بر خلاف نتایج نشست الجزایر، توافق اوپک مشروط بر مدیریت عرضه تا سقف ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را مثبت خواند.

پشت‌پرده کاهش تولید نفت عربستان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محمدعلی خطیبی  با اشاره به تصمیم یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت اعضا و در مقابل افزایش تولید نفت ایران، گفت: هر چند بر اساس تصمیم و توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) فقط ایران می‌تواند سهم تولید خود را افزایش دهد؛ اما قرار بود میزان تولید نفت ایران به میزان قبل از تحریم‌ها برسد.

    وی با بیان اینکه بر اساس نشست اوپک، ایران می‌تواند تولید نفت خود را از ژانویه 2017 با 3 میلیون و707 هزار بشکه نفت در روز آغاز کند و مجاز است روزانه 90 هزار بشکه نیز به تولید خود اضافه کند، ادامه داد: بنابراین ایران در 6 ماهه نخست سال آینده میلادی، مجاز است میانگین 3 میلیون و 797 هزار بشکه در روز نفت تولید کند، این در حالی است که ایران ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت را دارد.

    نماینده سابق ایران در اوپک افزود: نکته نخست اینکه سیاست ما همواره این بود که تولید روزانه نفت ایران، به میزان قبل از تحریم‌ها یعنی تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت برسد؛ اما به دلایلی بر اساس نشست اوپک در وین، میانگین تولید ایران روزانه 3 میلیون و 797 هزار بشکه تعیین شد که حدود 200 هزار بشکه نفت تا ظرفیت فعلی فاصله دارد.

    این تحلیل‌گر بازار نفت گفت: نکته دیگر اینکه در نشست اوپک در الجزایر، مقرر شده بود که سه کشور ایران، لیبی و نیجریه از محدودیت‌های سهمیه‌بندی و کاهش تولید نفت مستثنی شوند؛ اما در نشست وین در حالیکه دو کشور نیجریه و لیبی از کاهش تولید نفت مستثنی شدند؛ اما ایران همچنان با محدودیت تولید نفت مواجه است.

    خطیبی با تاکید بر اینکه اگر ایران نیز از محدودیت‌های سهمیه‌بندی و کاهش تولید مستثنی می‌شد، امکان تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت وجود داشت، ادامه داد: نشست اخیر، به نفع اوپک بود و بعد از حدود سه سال، اوپک که اصرار بر سیاست‌های حفظ سهم بازار داشت حاضر به کاهش تولید نفت شد.

    مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر سیاست حفظ سهم بازار به رهبری عربستان در اوپک سایه افکنده بود، گفت: این در حالی بود که حفظ سهم بازار، یک سیاست شکست خورده است؛ اما با این وجود عربستان اصرار بر آن داشت که بعد از سه سال متوجه این سیاست شکست خورده خود شد و سقف تولید نفت را کاهش داد.

    نماینده سابق ایران در اوپک افزود: اینکه اوپک به سیاست‌های گذشته خود مبنی بر تنظیم بازار و مدیریت عرضه، بازگشت را می‌توان به فال نیک گرفت و یک پدیده مثبت تلقی نمود که نشان می‌دهد اوپک بر خلاف برخی اظهار نظرها، همچنان زنده است و می‌تواند به مدیریت بازار بازگردد.

    خطیبی در پاسخ به این سوال که پس از توافق وین قیمت نفت افزایش یافت؛ این افزایش قیمت چقدر طبیعی به نظر می‌رسد و چه پیش‌بینی از قیمت نفت می‌توان داشت، گفت: تصمیم اوپک قرار است از ابتدای سال 2017 اجرایی شود؛ بنابراین نمی‌توان این افزایش قیمت را منوط به اجرای توافق اوپک دانست؛ بلکه باید گفت که رشد حدود 3 تا 5 دلاری قیمت نفت ناشی از آثار روانی این توافق بوده است.

    وی تاکید کرد: اگر اوپک به تصمیم خود مبنی بر کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید پایبند باشد، تا عرضه نفت اوپک به 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسد، می‌توان به آثار مثبت این توافق در بازار نفت ایران نیز امیدوار بود، اما در صورتی که این تصمیم اجرایی نشود و تولید همچنان بالا بوده و مازاد عرضه نیز همچنان وجود داشته باشد، قطعا قیمت نفت با کاهش مواجه خواهد شد.

    خطیبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اتفاقی منجر به تصمیم غیرمنتظره عربستان مبنی بر کاهش تولید نفت شد، گفت: کاهش تولید نفت از سوی عربستان یک چرخش 180درجه‌ای در تصمیم این کشور محسوب می‌شود. هر چند مشکلات داخلی اقتصاد عربستان در این تصمیم بی‌تاثیر نبود؛ اما به نظر می‌رسد این تصمیم عربستان با هدف ملایم کردن روابط خود با آمریکا و جمهوری‌خواهان است.

    وی با تاکید بر اینکه عربستان شریک استراتژیک آمریکا است و منافع خود را مشروط بر همکاری با آمریکا می‌داند، گفت: با توجه به اینکه دولت آمریکا، مجلس نمایندگان و سنای این کشور در اختیار جمهوری‌خواهان است و دوره مدیریت دموکرات‌ها در آمریکا، تقریبا به پایان رسیده، بنابراین عربستان به دنبال تغییر سیاست‌های خود با هدف تامین نظر جمهوری‌خواهان است.

    نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: از طرف دیگر نفت آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است و با توجه به موضع گیری‌های ترامپ علیه عربستان، این کشور ناچار است تا دل جمهوری‌خواهان را به دست آورد. در عین حال این حزب در آمریکا معتقد است که عربستان باعث کاهش قیمت نفت شده است؛ بنابراین موافقت این کشور با کاهش500 هزار بشکه در روز، سیگنال مثبتی به این حزب برای همکاری آمریکا با عربستان است.

    برچسب ها