عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد;

برقراری تعادل در بازار ارز با دلار ۳۷۰۰ تومانی

عصر بازار- یک اقتصاددان با بیان این که دولت در سالهای اخیر هزینه های زیادی برای مهار تورم به اقتصاد کشور تحمیل کرده است گفت: با وجود این همه هزینه، عاقلانه این است که همچنان بتواند تورم را تک رقمی نگه دارد و لازمه آن نیز مدیریت بازار ارز است.

برقراری تعادل در بازار ارز با دلار ۳۷۰۰ تومانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ابوالقاسم جمشیدی دارای دکترای اقتصاد در زمینه سیستمهای مالی و سیستمهای پولی از دانشگاه تیلبرگ هلند، فوق لیسانس علوم اداری اقتصاد از دانشکده علوم اداری تهران، لیسانس اقتصاد از دانشگاه ملی ایران و دارنده کتابهایی همچون «سیستمهای مالی و سیاستهای پولی در ایران»، «بهسازی سازمانی»، «بهسازی سازمان» و «بازار سرمایه» است.

    وی بر این باور است که بانک مرکزی باید بازار ارز را مدیریت کند . هرچند معتقد است نرخ ارز دیگر به عدد 3 هزار و 400 باز نمی گردد.
    جمشیدی با بررسی نرخ ارز و قیمت نفت، توصیه هایی به دولت دارد که در ادامه می خوانید.


    - از علل و عوامل تحولات اخیر در بازار ارز بگویید.
    جمشیدی: بانک مرکزی طبق قولی که داده باید بتواند ارز را تک نرخی کند. اما انتخابات آمریکا و نامشخص بودن برخورد آمریکا با ایران و برجام و ... سبب شد تا این مسأله کمی عقب بیافتد. از سویی سرگردانی و سردرگمی بازار نیز در این میان بی تأثیر نبود.
    انتخاب ترامپ و مواضع قبل انتخاباتی او سبب شد تا به محض انتشار خبر انتخاب او، بازارهای جهان در واکنش دچار عدم تعادل شوند. گرچه ترامپ مواضع خود را نسبت به قبل تغییر داده ولی به هر تقدیر آثار خود را داشت.
    در مدت انتخابات آمریکا، کلیه کالاهای معدنی و آهن و فلزات آهنی، از قیمت بالایی برخوردار بود. از طرفی حرکت چین برای کاهش تولید فولاد و زغال سنگ و دیگر اتفاقات مشابه، در مجموع آثاری بر اقتصاد جهان داشتند که سبب تأثیر آن بر قیمت دلار و طلا شد. قطعا بازار ایران نیز بی تأثیر از بازارهای بین المللی نیست.
    از سویی تصمیمات اوپک نیز بر نرخ دلار موثر است. تا پیش از توافق اخیر اوپک، عربستان مواضع سنگین و تلخی داشت. عربستان روزانه  10.5میلیون بشکه و روسیه نیز بیش از 10 میلیون بشکه تولید نفت در روز داشت. این در شرایطی بود که ایران اصرار داشت تا میزان تولید خود را به حدود 3 میلیون و 900 بشکه عدد قبل از تحریمها برساند. از طرفی ما با 2.6 میلیون بشکه مازاد بر مصرف نفت مواجه هستیم. با بررسی برآیند این مباحث و توافق اخیر اوپک، می بینیم که تصمیمات اوپک توانسته روی نرخ دلار اثرگذار باشد.
    با توافقی که صورت گرفته ایران توانسته بر مواضع اش محکم بایستد و با توجه عدم تعیین سقف خاصی برای تولیدات نفت ایران، این نشان از موفقیت ایران در نشست اخیر اعضای اوپک دارد.

    • کاهش نرخ ارز در راه است
    -با این تفاسیر چه شرایطی پیش روی اقتصاد ایران است؟
    جمشیدی: به نظرم باید منتظر کاهش نرخ ارز بود. در حال حاضر تکلیف اوپک و وضعیت نفتی ایران مشخص شده است و وضعیت ارزی می تواند به سمت بهبود حرکت کند.
    از طرفی دولت دارای کسری بودجه شدید است و در عمل نیز موفق به انجام تعهدات خود در بخش عمرانی نشده است. با این تفاسیر شاید بانک مرکزی بی علاقه نبود که در چنین فضایی دلار را تک نرخی کند. اما به دلیل در پیش بودن انتخابات ، دولت از این مساله استقبال نخواهد کرد چون نگران نرخ تورم متأثر از ارز است.
    در مورد پیش بینی آینده ارز باید بگویم گرچه نرخ ارز به دلیل برخی بلاتکلیفی ها به نزدیک 4 هزار تومان هم رسد که با توجه به این شرایط تا این حد نیز قابل انتظار بود ولی با برخورد صحیح و مدیریت بانک مرکزی، این نرخ قابل مدیریت است. به نظر دلار روی عددی بین 3 هزار و 700 یا 800  تومان حفظ شود ولی دیگر به 3 هزار و 400 تومان نمی رسد.

    • دولت و بانک مرکزی بازار ارز را رها نکنند
    - در شرایط موجود چه توصیه ای به دولت دارید؟
    جمشیدی: توصیه من به دولت و بانک مرکزی این است که نباید بازار ارز را رها کند به خصوص اگر هدفش مهار تورم باشد.
    در سالهای اخیر دولت هزینه های زیادی برای مهار تورم پرداخته است اعم از ایجاد رکود، کاهش سرمایه گذاری، خوابیدن طرحهای عمرانی و..، با این همه هزینه عاقلانه این است که همچنان بتواند تورم را تک رقمی نگه دارد و لازمه آن مدیریت بازار ارز است.
    شوکهای کالایی موجود در دنیا آثارشان را بر نرخ ارز نیز خواهند گذاشت و باید مدیریت کرد تا این شوک ارزی، زیاد نباشد.

    • مواضع ترامپ در عمل از پایان ژانویه مشخص می شود
    - از آینده تأثیرات دلار بر ریال بگویید.
    جمشیدی: در بحث آینده تأثیرات دلار بر ریال، واقعیت این است که هنوز ترامپ به کاخ سفید نرفته و تصممات او بر وضعیت دلار و در نتیجه بر ریال بی تأثیر نیست. بعداز پایان ژانویه و مشخص شدن دقیق برخورد او با برجام و ایران در عمل، بهتر می توان در این خصوص بحث کرد.

    برچسب ها