عصر خودرو

احتمال کسری بازار تا سال ۲۰۱۸ قوت گرفت;

تاثیر مثبت نماگرهای ساختمانی چین بر بازار مس

عصر بازار- قیمت مس طی هفته های اخیر به دلیل افزایش شاخص مدیران خرید چین در ماه اکتبر به رقم ۵۱.۲ که نشان دهنده رشد فعالیت کارخانه ها بود و همچنین کاهش ذخایر بورس فلزات لندن، روند افزایشی خود را آغاز کرده و به همین دلیل خود را از قیمت های ۴۷۰۰-۴۶۰۰ دلار ماه های اخیر تا کانال ۵۳۰۰ دلاری(قبل از انتخاب ترامپ) بالا برده بود.

تاثیر مثبت نماگرهای ساختمانی چین بر بازار مس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، از زمانی که چین با مصرف حدود 45 درصد کل مس جهان به بزرگ ترین مصرف کننده این فلز تبدیل شده، ارزیابی نماگرهای بازار چین برای سرمایه گذاران و سهامداران شرکت های بزرگ این فلز اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

    نمودار 1- روند بلندمدت قیمت مس

    همان طور که در نمودار یک مشاهده می کنید، قیمت مس از اوج خود در سال 2011 بیش از 50 درصد افت داشته است. البته بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، قیمت مس همراه با برخی فلزات احیا شد. البته افزایش قیمت ها دلایل مهم تری هم داشت.
    قیمت مس طی هفته های اخیر به دلیل افزایش شاخص مدیران خرید چین در ماه اکتبر به رقم 51.2 که نشان دهنده رشد فعالیت کارخانه ها بود و همچنین کاهش ذخایر بورس فلزات لندن، روند افزایشی خود را آغاز کرده و به همین دلیل خود را از قیمت های 4700-4600 دلار ماه های اخیر تا کانال 5300 دلاری(قبل از انتخاب ترامپ) بالا برده بود.
    البته تحلیلگر «مارکت رئالیست» همچنان به ادامه تاثیر مثبت ترامپ بر بازارها با دیده شک و تردید می نگرد، چراکه با استقرار وی در کاخ سفید، نگران تهدیدات وی در مورد تجارت جهانی و مواضع تند و تیزش نسبت به واردات از چین است.

    آمارهای جدید چین
    با این وجود، قیمت فلز سرخ در روزهای اخیر دوباره با افزایش مواجه شد. بر اساس گزارش های جدید، کل متراژ ساخت و ساز  شرکت های توسعه املاک و ساختمان چین طی 10 ماهه 2016 (از ابتدای سال تا پایان اکتبر) 3.3 درصد افزایش یافت که این میزان در مقایسه با آمار 9 ماهه شاهد افزایش یک دهم درصدی بود.
    آغاز ساخت و سازهای جدید هم در 10 ماهه امسال 8.1 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش نشان داد. همچنین میزان فروش ساختمان طی 10 ماهه 2016 با رشد 26.8 درصدی مواجه شد و در مجموع آمارهای مربوط به سرمایه گذاری املاک در اکتبر بهتر از پیش بینی ها بود. از سوی دیگر، سرمایه گذاری چین در دارایی های ثابت در ماه اکتبر بهبود یافت و طی 10 ماهه امسال نیز با رشد 8.3 درصدی مواجه شد.
    نمودار 2- شاخص وضعیت ساخت و ساز در چین

    صنعت ساخت و ساز و صنعت خودرو به عنوان دو مصرف کننده اصلی مس در جهان محسوب می شوند و از آنجا که بزرگ ترین بازار خودرو جهان به چین اختصاص دارد و همچنین بالاترین رشد ساخت و ساز در این کشور انجام می شود، تاثیر گذاری این کشور بر تقاضای فلز سرخ تقریبا با تمام کشورهای جهان برابری می کند.

    رونق فروش خودرو
    همان طور که در گزارش قبلی نیز اشاره کردیم، میزان فروش خودرو در چین طی ماه اکتبر امسال 20 درصد نسبت به مدت مشابه مشابه افزایش یافت. افزایش فروش خودرو می تواند از تقاضای مس این کشور حمایت کند و برای شرکت های بزرگی که به تقاضای این فلز وابسته اند، مفید باشد.
    فروش در بزرگ ترین بازار خودرو جهان از اکتبر پارسال به این سو رونق گرفته، چراکه از آن زمان دولت مرکزی چین مالیات 10 درصدی خرید خودروهای دارای موتور 1.6 لیتر و کمتر از آن را نصف کرد و به نظر می رسد این سیاست تداوم داشته باشد.
    موسسه رتبه بندی «فیچ» پیش بینی کرده که سیاست حمایتی چین باقی بماند، بویژه اگر خطر کندی تقاضا وجود داشته باشد. این موسسه، صنعت خودرو را یکی از ارکان مهم اقتصادی چین دانست و اعلام کرد: دولت تمایل دارد از ابزارهای مختلفی برای افزایش تقاضای خودرو استفاده کند.

    نمودار 3- رشد فروش خودروهای سواری چین

    واردات مس چین
    چین در اکتبر امسال 290 هزار تن تولیدات مسی و مس کارنشده وارد کرد که افت 31 درصدی (کمترین میزان از فوریه 2015) داشت.
    نمودار 4- واردات تولیدات مسی و مس کارنشده چین

    هرچند بر اساس آمارهای موسسه بین المللی مطالعات مس، تولید فلز سرخ در نیمه نخست امسال با افزایش مواجه شد، اما عرضه مس در سال 2016 به خاطر چندین عامل تحت کنترل قرار داشت. برخی تولیدکنندگان بزرگ از جمله «فریپورت مک موران» و «گلنکور» سال گذشته اعلام کرده بودند که از تولیدات خود در پاسخ به افت قیمت ها می کاهند.
    پرو که در سال 2016 بیشترین تاثیر را بر افزایش تولید مس داشت، با توجه به اعتراض های بومیان در مقاطعی با توقف پیش بینی نشده تولید مواجه شد. همچنین بر اساس نمودار 5، شیلی به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده مس جهان در 9 ماهه امسال(از نظر سالانه) با افت 4 درصدی تولید همراه بود.
    در حالی که افت عیار معدنی از جمله دیگر عوامل به شمار می رود، قیمت های کنونی نیز انگیزه ای برای اکتشاف های جدید باقی نمی گذارد و احتمالا سبب کسری بازار می شود. اگر مس تا 2018 به سمت کسری حرکت کند، شاهد تقویت مناسب قیمت ها خواهیم بود، به شرطی که جنگ تجاری به مدیریت ترامپ- که می تواند تجارت جهان را به مخاطره بیندازد- را مشاهده نکنیم.
    نمودار 5- تولید مس شیلی

    بسیاری از تحلیلگران بین المللی، بخش عمده ای از بهبود بازار مس در سال 2016 را ناشی از تقاضای چین می دانند و بر این باورند که رونق واقعی این فلز از اواسط یا اواخر 2017 و درست زمانی که تقاضا فاصله بیشتری از عرضه پیدا کند، اتفاق می افتد.

    منبع: مارکت رئالیست

    نویسنده: پرویز امانیان-هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها