عصر خودرو

رستگاری در وین پس از ۸ سال؛

بازار نفت در انتظار گام دوم غیر اوپکی‌ها

عصر بازار- مهمترین پیام اولین توافق اعضای اوپک پس از گذشت ۸ سال برای کاهش سقف تولید نفت، بازگشت انسجام به تنها سازمان جهان سومی موثر بر اقتصاد جهانی بود.

بازار نفت در انتظار گام دوم غیر اوپکی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علیرغم همه نگرانی‌های اعضای اوپک درباره مواضع دو عضو تاثیرگذار این سازمان یعنی ایران و عربستان درباره توافق بر سر کاهش تولید نفت و همچنین اخباری که از همراهی نکردن تولیدکنندگان غیر عضو اوپک از جمله روسیه و قزاقستان و آذربایجان با توافق اوپک در شرایطی که ادعا می‌شد و اینکه همکاری نکردن این کشورها ممکن بود توافق درونی اوپک را نیز با چالش و دست‌انداز روبرو کند، بسیار آسان‌تر از آنچه تصور می‌شد دود سفید از دودکش‌های ساختمان اوپک در وین را بلند کرد.

    پیش از این جلسه سرنوشت‌ساز که اولین توافق اوپک برای کاهش تولید پس گذشت 8 سال محسوب می‌شود، کارشناسان زبده بازار نفت پیش‌بینی می‌کردند که توافق در اوپک پس از توافق الجزایر تقریبا قطعیست و اگر سیاست بیرون از درهای اوپک نگه داشته شود، رستگاری کشورهای عضو در نشست 177 قطعی خواهد بود.

    کشورهایی که همه آنها با کسری شدید بودجه مواجه هستند و اگرچه بعضی از آنها خارج از درهای ساختمان وین عملا به جنگ نیابتی و رقابت منطقه‌ای شدید مشغولند، اما سقوط قیمت نفت آنها را در اداره کردن اقتصادهای تک‌محصولی خود با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

    تورم وحشتناک و کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا، کسری بودجه بالای الجزایر، درگیری عربستان در جنگ یمن و حتی مشکلات اقتصادی برای شیخ‌نشین‌های کوچک ثروتمند پیرو عربستان در حاشیه خلیج‌فارس عملا جای زیادی برای مقاومت در برابر توافق اوپک باقی نگذاشته بودد.

    علاوه بر این، ورود روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان به بازی اوپکی‌ها و تلاش این کشور برای مدیریت اختلافات در اوپک هم مزید بر علت شد تا توافق اعضای اوپک هر چه در دسترس‌تر قرار بگیرد.

    نوع اظهار نظرهای وزرای نفت کشورهای تاثیر‌گذار عضو اوپک از جمله وزرای نفت ایران و عربستان و حتی عراق قبل از اجلاس نشان می‌داد که اجلاس 177 وزرا نتیجه‌ای بسیار متفاوت با اجلاس‌های قبلی خواهد داشت. اما شاید خوش‌بین ترین تحلیلگران هم به سختی باور می‌کردند که نتیجه اجلاس با بهترین پیش‌بینی‌ها یعنی کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید همراه شود.

    اما درک مشترک اعضای تاثیرگذار اوپک به خصوص ایران و عربستان درباره اهمیت انسجام اوپک و همچنین جبر وضعیت نامطلوب اقتصادی در اکثر این کشورها راه را برای رسیدن به یک توافق موثر باز کرد.

    توافقی که مهم‌ترین تاثیر آن نه کاهش 1.2 میلیون بشکه از تولید نفت اعضای اوپک که مخابره پیام انسجام اوپک به اقتصاد جهانی و مصرف‌کنندگان بزرگ بود. آن هم در شرایطی که تلاش گسترده‌ای در جهان برای حذف اوپک از معادلات اقتصاد جهانی انرژی از سوی بازیگران مختلف در جریان بود و نمود آن را نیز می‌شد در گزارش‌های متعدد اندیشکده‌ها و سازمان‌ها و رسانه‌های اصلی مربوط به مصرف‌کنندگان بزرگ نفت مشاهده کرد.

    اما در صورتی که روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیر عضو اوپک از جمله مکزیک و قزاقستان و آذربایجان هم به تعهدات قبلی خود مبنی بر کاهش 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت عمل کنند، پیام بسیار مهم‌تری به بازارهای جهانی مخابره خواهد شد: اولین هماهنگی تولیدکنندگان اصلی اوپک و غیر اوپک برای کنترل بازار نفت و احتمال تغییر ساختار اوپک و ورود اعضای جدید.

    آنچه بر سر اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت از سال 2014 به این سو آمده است قطعا تغییرات زیادی در سوگیری و جهت انگیزه‌های این کشورها درباره همکاری ایجاد کرده است.

    برچسب ها