عصر خودرو

پتانسیل خفته انرژی‌های تجدیدپذیر ایران

عصر بازار- در بررسی‌های انجام شده حدود ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی،۱۵ هزار مگاوات انرژی بادی و بیش از ۲۵۰۰ مگاوات انرژی "بیوزیست"در ایران وجود دارد که در مقایسه با ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی رقم بالایی است اما با این وجود از این ظرفیت آنطور که باید استفاده نمی شود.

پتانسیل خفته انرژی‌های تجدیدپذیر ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طبق برآوردهای وزارت نیرو تا کنون ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور 200 مگاوات تعیین شده و  طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار شده که تا پایان امسال 100 مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه شود و در سال‌های آتی نیز حدود 300، 700 و 1000مگاوات افزایش ظرفیت در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

    در مجموع نگاه دولت یازدهم به ارتقای انرژی تجدیدپذیر در ایران بسیار جدی است و برای همین موضوع نیز مولفه های تشویقی و تضمینی گوناگونی را برای جذب سرمایه گذار لحاظ کرده اما با این وجود وضعیت پیشرفت این انرژی در کشور در قیاس با سایر کشورهای دیگر  روند کندی داشته است.

    از سوی دیگر بند ب سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی بر ایجاد تنوع در منابع انرژی کشور با رعایت مسایل زیست محیطی و تلاش برای استفاده از سهم تجدید پذیرها و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و ...تاکید دارد بر همین اساس توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر جزو سیاست‌های کلی کشور قرار گرفته که برنامه‌های کلان و راهبردی کشور بر آن تاکید دارد تا جایی که در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که از سال 1396 اجرایی می‌شود، فقط در یک بند در خصوص انرژی اشاره شده و آن هم افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر و نوین است به طوری که بر اساس این برنامه 25 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد که از این میزان، ‌5 هزار مگاوات مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

    در زمان حاضر، حدود 82 تا 83 درصد انرژی برق مورد نیاز از منابع سوخت فسیلی تأمین می‌شود و این موضوع سبب شده که به محیط زیست آسیب وارد شود و این در شرایطی رقم خورده که در ایران منابع متنوعی از انرژی وجود دارد و علی رغم افزیش 6 درصدی مصرق برق نسبت به گذشته بازهم آن طور که باید از پتانسیل های انرژی تجدید پذیر استفاده نمی شود.

    در این بین وزارت نیرو نیز ناکارامدی خود را در عدم توسعه انرژی های تجدیدپذیر اعتراف کرده و به گفته ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو گرچه تاکنون نتوانسته‌ایم میزان قابل توجهی از نیاز انرژی کشور را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر فراهم کنیم اما جای تردید نیست که وزارت نیرو به عنوان سیاست‌گذار انرژی کشور، مصمم به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بخصوص انرژی خورشیدی و بادی باشد.

    وی با اشاره به نگرانی سرمایه گذاران در این بخش گفت: نرخ خرید برق در زمان حاضر تا20 کیلووات حدود 800 تومان، و از 30 مگاوات به بالا حدود 320تومان برای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شده تا مشوقی برای صنعتگران باشد.

    وی به تولید برق توسط بخش خانگی به عنوان یک تجارت اقتصادی یاد کرد و افزود: مشترکان خانگی می‌توانند پنل های خورشیدی را بر بالای بام خود نصب کرده و به تولید برق بپردازند، آنگاه برق حاصل را با قیمت بالا به وزارت نیرو بفروشند و برق مصرفی خود را از دولت با قیمت پایین تر تأمین کنند.

    محمودی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران در بخش انرژی‌های نو، وجود ثبات در خرید تضمینی برق تجدیدپذیر است، گفت: برخی نگران این هستند که چون کشور ما از منابع سرشار و غنی نفت و گاز برخوردار است و تا زمانی که گاز ارزان قیمت وجود دارد کسی به سمت انرژی‌های نو که نسبت به انرژی فسیلی، کمی گران‌تر باشد روی نخواهد آورد دچار دغدغه‌های ذهنی شده‌اند.

    همچنین صادق‌زاده مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو کشور با استناد به ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف که پایه و زیرساخت اصلاح الگوی مصرف است، گفت: این ماده از قانون، بر حمایت از تولید کنندگان تاکید دارد و وزارت نیرو موظف است نسبت به عقد قرارداد خرید تضمینی از تولید کنندگان غیر دولتی اقدام کند.

    وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد ظرفیت‌های تجدید پذیر دنیا به روش خرید تضمینی است که مشوقی برای بخش خصوصی خواهد بود، افزود: مجلس شورای اسلامی مصوب کرده که طبق ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق، دولت موظف است برای تأمین بخشی از انرژی‌های تجدیدپذیر عوارض مصرف برق را پیش‌بینی کرده و 100 درصد آن را صرفاً با کمک به اجرای طرح‌های مذکور، حمایت کند.

    صادق زاده با اشاره به اینکه سال گذشته و امسال حدود 14 نیروگاه برق تجدیدپذیر به تولید مشغول هستند و حتی یک‌روز هم در پرداخت مطالبات آنان تأخیر نشده است، اظهار کرد: بر اساس ماده 61 آئین نامه اجرایی هیات وزیران در بهمن ماه گذشته آمده است، ‌ حرکت جدیدی که شروع می‌شود، از مردم به مردم است و دولت و سانا فقط نقش ایجاد هماهنگی بین مردم را ایفا می‌کنند.

    در سال‌های گذشته برخی نقطه نظرات وجود داشت که چون کشور سرشار از منابع نفت و گاز است، توسعه تجدیدپذیرها باید متوقف شود که موضع گیری‌های دست اندرکاران این امر این تفکر را بر هم ریخت اما اکنون نیز شاهد ارتقای قابل انتظار انرژی های تجدید پذیر نیستیم که بسیاری دلیل این امر را نبود تضامین پرداخت و قیمت های تشویقی بیان می کنند.

    هیات وزیران قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر را بر اساس سه مؤلفه، سوخت صرفه‌جویی شده، ‌ هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی صرفه‌جویی شده و هزینه تبدیل انرژی در بازار برق تعیین می‌کند و سازمان محیط زیست در سال گذشته نیز قیمت برق تولیدی از تجدیدپذیرها را1500 ریال اعلام کرد و امسال قرار بود این مبلغ را تا 2000ریال افزایش دهد؛ ولی سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را تا 682 ریال کاهش داد که در روند توسعه نیروگاه‌های زیست توده و زباله سوز تأثیر منفی گذاشت.

    فوران وجود انرژی تجدیدپذیر و عدم استفاده کافی در ایران بر کسی پوشیده نیست اما با توجه به اینکه تا سال 1404 قرار است ایران هاب انرژی در منطقه شود لازم است که به این مهم توجه بیشتری شود.

    برچسب ها