عصر خودرو

رونمایی روحانی از بودجه سال آینده کل کشور:

بودجه عمومی سال آینده کشور ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است

عصر بازار- رئیس جمهوری گفت: بودجه عمومی سال آتی کشور که روز یکشنبه ۱۴ آذر لایحه آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است.

بودجه عمومی سال آینده کشور ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در نشست شورای اداری خراسان رضوی در مشهد افزود: سهم بودجه عمرانی برای نخستین بار در سال آینده 60 هزار میلیارد تومان دیده شده و امید است این بودجه را عملیاتی کنیم.

    وی افزود: در این میان پنج حوزه اشتغال، آب، فاضلاب، محیط زیست و ریلی به صورت ویژه در بودجه سال آینده دیده شده اند و از جمله اولویتهای دولت در سال 1396 است ضمن آنکه جهتگیری دولت در برنامه ششم توسعه نیز در همین راستا است.
    حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: در بخش نفت و گاز هم حرکت خوبی آغاز شد چنانکه از اواخر پارسال که برجام اجرایی شد تولید نفت و میعانات روند رو به رشدی یافت و با تصمیم اخیر اجلاس اوپک مبنی بر کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای تولید این سازمان از ابتدای سال آینده قیمت نفت افزایش خواهد یافت.
    وی گفت: میزان کاهش و سهم کشورهای عضو اوپک مشخص شده اما در این میان جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تحریم عقب بود، از این امر مستثنی شده و مقداری هم به تولید خود طی ماههای آینده می افزاید.
    رئیس جمهوری افزود: در این شرایط بطور طبیعی قیمت نفت افزایش می یابد. بر این اساس بودجه 320 هزار میلیارد تومانی کشور پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

    * اجرای مشارکتی طرح های عمرانی سودآور
    رئیس جمهوری همچنین گفت: طرحهای عمرانی سودآور به صورت مشارکت چهارجانبه دولت، بخش خصوصی، بانک و صندوق توسعه ملی انجام می شود.
    روحانی افزود: بر اساس برنامه ریزی در چارچوب بودجه سال 1396، برای طرحهای سودآور مشارکت چهارجانبه طراحی شده بگونه ای یک سهم دولت، یک سهم بخش خصوصی، یک سهم بانک و به همان میزان صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری می کنند.
    وی ادامه داد: با این روش بودجه عمرانی کشور رشد قابل ملاحظه ای یافته و طرحهای مهمی در این حوزه اجرا خواهند شد.

    * اشتغال 714 هزار نفر طی هفت ماه
    وی در ادامه به وضعیت اشتغال و بیکاری نیز اشاره و بیان کرد: جمعیت فعال و متقاضی کار در سراسر کشور افزایش یافته چنانکه بر اساس آمار فروردین امسال یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی فعال وارد بازار ایران کار شدند.
    حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: این وضعیت برای ایران به جهت حجم قابل توجه نیروی جوان به منظور تلاش و رونق، نعمت است ضمن آنکه مسئولیت سنگینی را نیز بر دوش ما به عنوان مسئولان کشور برای اشتغال این جمعیت می گذارد.
    وی ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار تا پایان مهر ماه گذشته برای 714 هزار نفر از این جمعیت اشتغال ایجاد شده اما حدود 500 هزار نفر همچنان بیکار هستند که بر این مبنا آمار بیکاری رو به افزایش است.
    رئیس جمهوری در ادامه گفت: هر چند در خراسان رضوی بیکاری کاهش یافته اما در مجموع در کل کشور مشکل و معضل بزرگی برای اشتغال داریم.
    وی افزود: در بودجه سال 1396 در کنار اولویتهای اصلی آب، فاضلاب، ریل و محیط زیست، اشتغال هم به عنوان یکی از موضوعات محوری و چالش کشوری که پیش روست با جدیت پیگیری می شود و بدین منظور اعتبار خاصی برای هر پنج حوزه علاوه بر اعتبارات عادی و عمومی در نظر گرفته شده است.
    حجت الاسلام و المسلمین روحانی در ادامه موضوع محدودیتهای منابع آبی را از جمله معضلات سراسر کشور توصیف و بیان کرد: جمعیت رو به افزایش است و باید در مدیریت مصرف آب در جمعیت شهری و روستایی که رقم بالایی است اقدام شود. طی یک سال گذشته کار بزرگی به ویژه در حوزه آبرسانی روستایی انجام شد. فقط در خراسان رضوی طرحهای نیمه تمام فراوانی در موضوع مجتمعهای آبرسانی روستایی وجود داشت که امسال به ثمر رسید.
    وی ادامه داد: مشکلات حوزه آب زیاد است و راه حلهای مختلفی هم دارد. پیش از هر اقدامی صرفه جویی در بخشهای مختلف اعم از شرب، کشاورزی و بازچرخانی آب به دلیل اهمیت بالای آن لازم است و در همین راستا باید از روشهای علمی و نوین در این حوزه بهره گرفته شود. در مورد استفاده از روشهای آبیاری نوین و قطره ای و نیز توسعه کشت گلخانه ای کار خوبی شروع شده که باید تقویت شود.
    رئیس جمهوری گفت: در کنار صرفه جویی، استحصال آب هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است ضمن آنکه شیرین سازی آب دریا و انتقال آن نیز به دلیل بزرگی طرح نیازمند ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
    وی افزود: در این راستا دولت مطالعات را انجام می دهد و برای خرید این آب کمک می کند اما سرمایه گذاری آن در عین آنکه دولت کمک می کند می بایست توسط بخش خصوصی صورت گیرد.
    حجت الاسلام و المسلمین روحانی همچنین در ادامه عملکرد خراسان رضوی را در چارچوب فعالیت دولت یازدهم قابل قبول توصیف و بیان کرد: در حوزه گازرسانی تلاش خوبی صورت گرفته و ضریب نفوذ گاز شهری در این استان هم اکنون به 99.8 رسیده و در حوزه روستایی هم تا پایان دولت به 87 درصد می رسد.
    وی رشد 15 درصدی مصرف برق صنعتی در استان را نیز به مفهوم حرکت در مسیر توسعه و رونق ذکر و بیان کرد: در این میان ظرف هشت ماه گذشته امسال در کشور حدود 15 هزار واحد تولیدی متوسط و کوچک که تعطیل و یا نیمه فعال بوده و مشکل داشته اند با رقم 110 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی فعال شده اند.
    رئیس جمهوری افزود: تسهیلات بانکی نیز تا اول مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 45 درصد داشته است.
    وی ادامه داد: کل سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی ظرف 12 سال پیش از فعالیت دولت یازدهم 900 میلیون دلار بود اما این رقم طی سه سال اخیر760 میلیون دلار شد که نشانگر حرکت رو به جلو و رونق قابل ملاحظه در این حوزه است.
    حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: در همه ابعاد حرکت رو به جلو است. 9 پروژه فولاد در دست انجام خود نمود ظرفیتهای این استان برای توسعه است. طی این مدت در ارتباط با مشهد و خراسان رضوی اقدامات خوبی انجام شده و دولت حمایت خود را همچنان ادامه می دهد.
    رئیس‌ جمهوری همچنین ضمن عرض تسلیت به مردم آذربایجان شرقی و 'خانواده هموطنانی که در مسیر زیارت امام ‏هشتم(ع) بر اثر سانحه‌ای سخت نتوانستند به زیارت بیایند' گفت: دولت در این راستا تلاشهای خود را برای ‏جلوگیری از وقوع و تکرار این حوادث انجام خواهد داد.‏
    شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌ جمهوری، رحمانی فضلی وزیر کشور، چیت ‌چیان وزیر نیرو، قاضی ‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و ‏نهاوندیان رئیس دفتر رییس‌ جمهوری نیز در نشست شورای اداری خراسان رضوی در مشهد حضور داشتند. ‏

    برچسب ها