عصر خودرو

رسانه روسی:

همگرایی نفتی تهران، مسکو و ریاض عامل موفقیت اوپک بود

عصر بازار- روزنامه «ایزوستیا» با جمع بندی تصمیم تازه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به کاهش تولید نفت پس از حدود یکسال مذاکره نوشت: همگرایی نفتی ایران، روسیه و عربستان عامل موفقیت اوپک در تصمیم گیری بود که تاثیرهای مثبتی گذاشت.

همگرایی نفتی تهران، مسکو و ریاض عامل موفقیت اوپک بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این روزنامه امروز (جمعه) نوشت: در مرحله آغازین تلاش ها برای کسب توافق با هدف کاهش تولید اوپک، ایران و عربستان موضع متقابل داشتند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با چند مرحله رایزنی، دیدگاههای نفتی را به هم نزدیک کرد.

    در گزارش ایزوستیا آمده است: اکنون نزدیک شدن مواضع تهران و ریاض در اوپک با همکاری پوتین نشان می دهد که نقش آفرینی مسکو در معادلات خاورمیانه بیشتر شده است.
    رسانه روسی نوشت: پوتین در حاشیه اجلاس چندی پیش سران کشورهای جی 20 در شانگهای چین با محمد بن سلمان جانشین و لیهعد عربستان دیدار و در باره کاهش تولید نفت مذاکره و توافق کرد.
    ایزوستیا افزود: رئیس جمهوری روسیه به گونه ای رفتار کرد که عقب نشینی عربستان برای کاهش تولید نفت شکست این کشور ارزیابی نشود.
    رسانه روسی نوشت: با توجه به این ملاحظات، پوتین در آستانه اجلاس اوپک با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تماس گرفت و در این باره رایزنی کرد که در نهایت با مشورت های داخلی، تهران تصمیم خود را در این زمینه گرفت.
    ایزوستیا به نقل از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران هم نوشت: موضع محکمی گرفتیم و گفت وگو بین روحانی و پوتین نقش بزرگی داشت و پس از این رایزنی، روسیه از تصمیم کاهش تولید نفت حمایت کرد.
    روزنامه روسی در پایان افزوده است: پوتین با نقش آفرینی در رسیدن به توافق اوپک، همزمان موافقت ایران و عربستان برای همگرایی نفتی را گرفت، بدون اینکه تهران عقب نشینی ریاض را شکست طرف مقابل بداند.
    خبرگزاری ایتارتاس نیز در گزارش مشابهی نوشته است که رئیس جمهوری روسیه توانست به اعضای اوپک برای رسیدن به تصمیم کاهش تولید نفت کمک کلیدی کند.
    در جریان نشست اخیر اوپک در وین با وجود تصمیم گیری برای کاهش تولید، ایران اجازه یافت میزان نفت خام خود را طی6 ماه نخست سال 2017 میلادی حدود 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
    جمهوری اسلامی با توجه به این که پس لغو تحریم ها توانسته سهم بیشتری از بازار نفت را بگیرد با برنامه ریزی و راهبرد نفتی موفق به کسب موافقت همگانی شد تا از کاهش نفت معاف شود و به عنوان یکی از بزرگ ترین دارندگان منابع نفت و گاز جهان از این پس حق دارد روزانه 3 میلیون و 900 هزار بشکه تولید کند.
    اعضای اوپک در وین توافق کردند به مدت 6 ماه از اول سال2017 میلادی روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از سطح تولید خود بکاهند و مجموع سقف تولید را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند و این منوط به کاستن روزانه 600 هزار بشکه نفت از تولید غیراوپکی ها است.
    وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک همچنین با تولید روزانه سه میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام ایران موافقت کردند.

    برچسب ها