عصر خودرو

عربستان از زمستان رییس اوپک می‌شود

عصر بازار- وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی خود، وزیر انرژی عربستان را به عنوان رئیس دوره ای این سازمان در سال ۲۰۱۷ میلادی انتخاب کردند.

عربستان از زمستان رییس اوپک می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، صد و هفتاد و یکمین کنفرانس عادی اوپک در وین، خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان، را به مدت یک سال از یکم ژانویه سال2017 میلادی، به عنوان رئیس دوره ای اوپک انتخاب کرد.

    در همین حال، سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات نیز از یکم ژانویه سال آینده میلادی به عنوان نایب رئیس دوره ای اوپک برگزیده شد.
    ریاست اوپک، سمتی تشریفاتی است که بر اساس ترتیب حروف الفبا هر سال به یکی از کشورهای عضو این سازمان می رسد؛ وزیر نفت و انرژی آن کشور ریاست کنفرانس‎های سالانه اوپک را عهده دار می شود.
    بر اساس این گزارش، دبیرکل بالاترین مقام اجرایی را در دبیرخانه اوپک بر عهده دارد که بر اساس اجماع میان وزیران نفت و انرژی اوپک در نشست‎های این سازمان انتخاب می شود و مدت مسئولیت آن سه سال است که با اجماع اعضا برای یک دوره سه ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.
    محمد سانوسی بارکیندو به تازگی در نشست ١٦٩ اوپک در وین با اجماع میان اعضای اوپک، به سمت دبیرکلی این سازمان انتخاب شد.
    اوپک سالانه دو نشست عادی یکی در تابستان و دیگری در زمستان یعنی اواخر هر سال میلادی، در دبیرخانه دائمی این سازمان در وین با حضور وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو برگزار می کند، این نهاد بین المللی هم اکنون ١٤ عضو دارد.
    کنفرانس اوپک همچنین در نشست ١٧١ این سازمان استوائو پدرو، نماینده آنگولا در هیئت عامل اوپک را به عنوان رئیس هیئت عامل این سازمان و ویلسون پاستور، نماینده اکوادور در هیئت عامل اوپک را به عنوان نایب رئیس برگزیدند که دوره مسئولیت آنان نیز یکساله خواهد بود و از یکم ژانویه سال 2017 میلادی آغاز می شود.
    بر اساس بیانیه پایانی اعضای اوپک، صد و هفتاد و دومین نشست عادی اعضای اوپک ٢٥ ماه مه سال 2017 میلادی (چهارم خردادماه ٩٦) در وین برگزار می شود.

    برچسب ها