عصر خودرو

معامله برد-برد ایران در اوپک

عصر بازار- علی شمس اردکانی گفت: توافق اوپک منافع ملی ما را تامین کرد.

معامله برد-برد ایران در اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران درباره توافق روزگذشته اوپک که منجر شد برخلاف تصمیم اوپک به کاهش یک میلیون و 200 هزاربشکه نفت در روز، ایران تولید خود را افزایش دهد، اظهارداشت: این توافق یک معامله برد-برد بود و منطبق بر منافع ملی ایران است. از سویی سبب می شود که شرایط اقتصادی ایران تا یکسال آینده به لحاظ اقتصادی پایدار بماند.

    او با بیان اینکه سعودی ها به همکاری ایران و روسیه برای این تصمیم نیاز داشتند، تصریح کرد:سعودی ها می خواستند که رقیب شان روسیه تولید خود را فریز کند و از سویی ایران هم در نهایت راضی باشد؛ البته سعودی ها چون در حال فروش بخشی از سهام آرامکو(شرکت ملی نفت عربستان سعودی) هستند، نیاز دارند که قیمت نفت بالاتر برود تا بتوانند سهام آرامکو را به قیمت بالاتری بفروشند.
    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: قیمت سهام آرامکو تابعی از قیمت نفت است و قیمت نفت بایستی با قیمتی که برای جذب سرمایه در صنعت نفت عربستان و در شیل اویل نیاز است،بالا برود که این سرمایه گذاری صرف کند.وی افزود: به دنبال توافق دیروز اوپک قیمت ها 5 دلار افزایش داشت و این 5 دلار جذب سرمایه را  برای آرامکو و هم نفت شیل بهبود می بخشد. در ضمن حدود یک میلیون بشکه از کل تولید اوپک پایین می آید، بنابراین دنیا از این تصمیم نفع خواهد برد.
    شمس اردکانی با اشاره به اینکه نفت 55 تا 60 دلاری  برای آرامکو 100 میلیارد دلار سود در فروش سهام به دنبال خواهند داشت، اظهارداشت: سعودی ها می توانند با این قیمت سهام آرامکو را تبدیل به پول کرده و در ضمن با فروش روزانه حدود 10 میلیون بشکه روزانه 50 تا 60 میلیون دلار هم از افزایش قیمت سود ببرند.
    او با بیان اینکه طرح اجرایی کاهش تولید براساس تصمیم اوپک از یک ماه دیگر آغاز می شود، خاطرنشان کرد: بنابراین پیش بینی می شود که قیمت ها تا اوایل تابستان سال آینده بالا برود و به محدوده 55 تا 60 دلار برسد که این افزایش نتیجه تصمیم اوپک است و می توان گفت یک تصمیم برد-برد بوده است.
    مذاکره ای بر مبنای منافع ملی
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید براینکه موضع ایران در این مذاکرات بر مبنای منافع ملی بود،تاکید کرد: در معاملات بین‌المللی منافع ملی مهم است و نه آنچه در کتاب حق و حقوق نامیده می شود.در این مذاکره هم منافع ملی در نظر گرفته شد؛ مساله بعدی این است که این روحیه توافق چه مدت دوام دارد که من فکر می کنم یکسال می ماند.
    شمس اردکانی با اشاره به پیامدهای سیاسی این تصمیم در فضای بین المللی و رابط ایران در منطقه نیز گفت: با این توافق دستگاه دیپلماسی می تواند مسایل دیگر را هم حل کند؛ از جمله مسایل سیاسی با عربستان سعودی .در واقع این توافق می تواند پیش درآمد معامله برد-برد دیگری در دستگاه دیپلماسی باشد.
    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توافق اوپک راهکاری برای بهبود کل شرایط منطقه ای در ساختار جدید ایجاد خواهد کرد، گفت: به هر حال مسایل پیچیده را باید دولتمردان حل کنند، نه اینکه در خیابان حل شود؛ مشکل ما با عربستان این بود که مسایل را دولتمردان حل نکردند و مساله حمله به حجاج ایرانى و سفارت عربستان در تهران وکنسولگرى در مشهد اتفاق افتاد.
    وی افزود: از سوی دیگر بی عملان هم در برابر پیچیدگی ها به عافیت نمی رسند؛ تجربه نشان داده که برای آرام کردن یک حریف بهترین راه این است که به او پیشنهاد همکاری بدهید.در اینجا دیپلماسی نفتی ما خوب بود.از الجزایر تاکنون دیپلماسی ما خوب کار کرده است.
    رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان اینکه این توافق برای عربستان هم مفید بود به تصمیم عربستان برای عرضه سهام آرامکو در بورس های جهانی اشاره کرد و گفت: عربستان نیاز داشت که قیمت نفت حول و حوش 55 تا 60 باشد، زیرا تعداد زیادی از سهامداران آرامکو بین المللی هستند و سعودی ها برای اینکه خودشان را بیمه کنند و در معرض حملات ضد داعشى ترامپ نباشند این توافق را پذیرفتند.
    او اضافه کرد: باید توجه داشت که پایگاه نفتى طرفداران ترامپ در نفت و گاز شیل است و آنها هم با توافق اوپک که منجر به افزایش قیمت ها می شود،منتفع خواهند شد،لذا احتمال دارد روابط سردی که بین وهابی ها با اردوگاه ترامپ ایجاد شده، به دنبال این توافق بهبود یابد و از این منظر برای عربستان هم به جهت منافع این کشور این توافق مفید بوده است.
    شیل اویل 22 دلاری
    شمس اردکانی در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا نفت شیل را که می گوید هزینه تولید آن 22 دلار است به بازار برای پرکردن جای خالی اوپک روانه نخواهد کرد؟ ،گفت: این بازی تبلیغاتی است؛ چون هزینه تولید و حمل نفت شیل بیش از 40 دلار است.  بستگی به محل و هزینه حمل و جداسازی 45 هزینه دارد که البته تصمیم اوپک هم به نفع شیل اویل تمام می شود.
    وی افزود:زیرا با قیمت 55 دلاری سود 20 درصد برای نفت شیل بدست می آید که سود خوبی است.

    برچسب ها