عصر خودرو

نوسان دلار در کانال ۳۸۰۰;

ورود صرافی های دولتی برای شکستن نرخ

عصر بازار- بازار ارز امروز هم ملتهب و پرنوسان است، با وجود اینکه نرخ‌ها نسبت به قبل شکسته شده و دیگر خبری از قیمت‌های ۳۹۰۰ تومانی به بالا نیست. قیمت دلار فعلا در کانال ۳۸۰۰تومان در نوسان بوده و ثبات ندارد. ظاهرا تزریق ارز توسط بانک مرکزی از کانال صرافی های دولتی، شکستن نرخ را رقم زده است.

ورود صرافی های دولتی برای شکستن نرخ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شدت گرفتن روند صعودی دلار در هفته اخیر قیمت‌ها را که از حدود یک ماه پیش رو به رشد بود به طور بی‌سابقه‌ای در سه سال اخیر تا بیش از 3900 تومان افزایش داد و حتی تا 3940 تومان هم ثبت کرد.

    این افزایش قیمت در حدود یکی دوماه گذشته موجب ایجاد بیشتر فاصله بین نرخ بازار آزاد و نرخ دولتی (3210 تومان) شد. با این تغییر قیمت فاصله دلار در دو نرخ تا بیش از 700 تومان افزایش یافت و دلار بازار آزاد به تنهایی طی حدود یک ماه تا 300 تومان گران شد و از حدود 3560به نزدیک 3950 تومان رسید.

    از دلایل متفاوتی که برای این افزایش قیمت از سوی کارشناسان وتحلیل‌گران بازار ارز مطرح می‌شد می‌توان به افزایش تقاضای ارز اربعین، تعطیلات ژانویه، تعیین قیمت ارز در بودجه 96، کاهش منابع ارزی و حتی کسری بودجه دولت در نیمه دوم سال اشاره کرد.

    اما امروز بازار روند دیگری داشت و نرخ‌ها از کانال 3900 تومان خارج شد و با وجود اینکه روند رو به کاهش را در پیش گرفته وبه کمتر از 3900 تومان رسید ولی نوسان همچنان ادامه دارد. بررسی تغییرات قیمتی از حدود10:30 صبح امروز نشان می‌دهد که قیمت‌ها از حدود 3870 تومان شروع شده و تا کنون تا حدود 3850 تومان نیز نوسان دارد با این تفاوت که حتی تا مقطعی تا 3795 تومان پیش رفته و در کمتر از نیم‌ساعت به 3850 تومان رسیده است. نرخ‌هایی دیگر همچون 3840،3820، 3870 در قیمت‌های نوسانی امروز دلار است.

    این روند کاهشی نرخ دلار هر چند با نوسان در حالی است که برخی معتقدند اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی در این روند بی تاثیر نبوده است. به هر حال واکنش روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در رابطه با جریان اخیر بازار ارز، انتقاد وی از ابراز دلایل متفاوت درباره‌ی چرایی افزایش قیمد شایعات و همچنین اعلام او مبنی بر اینکه نوسان به دلیل شوک‌های انتظاری و افزایش تقاضای فصلی بوده و گرانی پایدار نیست از جمله اظهارات سیف بود که به اعتقاد برخی کارشناسان نمی‌تواند بر روند بازار ارز بی تاثیر باشد.

    از سوی دیگر برگزاری نشست اوپک و نتیجه ‌آن که موجب کاهش سهمیه تولید کشورهای عضو شد، خود می‌تواند افزایش قیمت نفت و به تبع‌آن افزایش منابع ارزی برای کشوری مانند ایران که درآمدهای بودجه‌ای آن به طور قابل ملاحظه ای از این راه تامین می‌شود را به همراه داشته باشد که بر بازار نیز بی تاثیر نیست، هرچند که این موارد عمدا جو روانی بوده و اگر قرار بر افزایش قیمت نفت هم باشد در حال حاضر تاثیری بر منابع ارزی ورودی ایران ندارد که بتواند بازار را آرام کند.


    با این حال آنچه که امروز صرافان عمده و تحلیلگران بازار ارز اعلام کردند این مسائل روانی تاثیر چندانی بر بازار نداشته و انچه که موجب شده که قیمت‌ها تا حدی تعدیل شوند به افزایش تزریق ارز به بازار توسط صرافی‌های دولتی برمی‌گردد این صرافی‌ها به عنوان کانال بانک مرکزی برای عرضه ارز از صبح امروز منابع بیشتری را با قیمت پایین تر که توسط بانک مرکزی تعیین می شود، عرضه کرده اند که خود موجب شکسته شدن نرخ‌های بیش از3900 تومانی شده است.

    برچسب ها