عصر خودرو

کمیته وزراتی نظارت بر توافق اوپک به ریاست کویت تشکیل می شود

عصر بازار- کمیته ای وزراتی متشکل از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به ریاست کویت برای نظارت بر چگونگی اجرای توافق نشست ١٧١ اوپک تشکیل می شود.

کمیته وزراتی نظارت بر توافق اوپک به ریاست کویت تشکیل می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اعضای اوپک دیروز (چهارشنبه 10 آذر) بر سر کاهش سقف تولید خود به اجماع رسیدند که به دنبال آن برخی کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه نیز اعلام کردند در همراهی با این تصمیم تولید خود را کاهش می دهند.

    بنا بر اعلام روز پنجشنبه وزارت نفت، توافق وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر سر کاهش سقف تولید منوط به همکاری کشورهای غیرعضو این سازمان برای کاستن از مقدار مازاد عرضه موجود در بازارهای جهانی نفت خام در یکصدو هفتاد و یکمین نشست عادی اعضای اوپک در وین پنج بند داشت.
    بر اساس بندهای این توافق و در تحقق اجرای توافق الجزیره در نشست فوق العاده اوپک، نشست عادی ١٧١ وزیران نفت و انرژی اوپک تصمیم گرفت سقف تولید اعضای این سازمان با یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش به مجموع ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسد، که از یکم ژانویه سال 2017 میلادی (یکشنبه، ١٢ دی‎ماه) اجرایی می شود.
    همچنین مدت توافق نشست ١٧١ اوپک 6 ماه خواهد بود و با درنظر گرفتن شرایط و دورنمای بازارهای جهانی نفت خام برای 6 ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.
    بر اساس توافق اعضای اوپک، توافق‎های آینده اعضای اوپک نباید از توافق نشست ١٧١ وزیران نفت و انرژی اوپک تاثیر بپذیرد.
    بر این اساس قرار شد کمیته ای وزارتی متشکل از کشورهای الجزایر، کویت، ونزوئلا و دو کشور غیرعضو اوپک به ریاست کویت و با همکاری دبیرخانه اوپک تشکیل به طور دقیق نحوه اجرا و تعهد تولیدکنندگان به توافق را نظارت کند و گزارش‎های خود را تحویل کنفرانس وزیران دهد.
    این توافق با مشاوره‌های گسترده و تفاهم با اعضای کلیدی غیرعضو اوپک، از جمله روسیه که پذیرفته‌اند تولید خود را کاهش دهند، حاصل شده است.
    توافق اعضای اوپک بر سر کاهش سقف تولید این سازمان، برای نخستین بار از سال 2008 میلادتی تا کنون محقق شده است.
    وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک همچنین با تولید روزانه سه میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام ایران موافقت کردند.
    اعضای اوپک با این تصمیم که به دور از انگیزه سیاسی اتخاذ شد، ثابت کردند هنوز در شرایط سخت می توانند تصمیم‎های مهمی بگیرند و نقش مهمی در بازار انرژی جهان بازی کنند.
    پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت نفت با این تصمیم اوپک به محدوده 50 تا 55 دلار برای هر بشکه می رسد.

    برچسب ها