عصر خودرو

عضو کمیسیون انرژی:

وقت اتمام خام فروشی فرا رسیده است

عصر بازار- یک نماینده مجلس گفت: با توجه به اینکه گفت‌وگوی خوبی میان ایران و اوپک صورت گرفته، دولت و مسئولین باید به فکر اتمام مقوله خام فروشی نفت باشند و کشور را به سمت تولید کالاهای نفتی سوق دهند.

وقت اتمام خام فروشی فرا رسیده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هدایت الله خادمی، نماینده ایذه و باغ ملک در مجلس در ارتباط با اشاره به موضوع موفقیت اخیر ایران در اوپک و بازار جهانی اظهار کرد: مذاکرات خوبی صورت گرفت اما موفقیت واقعی ما زمانی صورت می گیرد که به جای خام فروشی ارزش افزوده نفتی را در تولید کالاهای نفتی و صادراتش به دست آوریم.

    وی ادامه داد: دولت، مسئولین و مردم باید قله های رفیع نفتی را برای کشورمان در نظر بگیرند. این که به فروش نفت خام راضی باشیم یعنی توانمندی کشور را نشناخته ایم و خودمان را دست کم گرفته‌ایم. پله بعدی موفقیتی که باید برای آن آماده شویم این است که به جای خام فروشی سرمایه‌های نفتی خود را تبدیل به کالا کنیم. این همان کاری است که کشورهایی مانند آمریکا انجام می دهند.

    این نماینده مجلس در همین راستا افزود: آمریکا نفت خام ما را ارزان می خرد، تبدیل به فرآورده نفتی می‌کند و سپس آن کالا را گران‌تر از آنچه که خودمان می‌توانیم تولید کنیم به ما می‌فروشد. کشورهایی مثل عربستان و آمریکا همواره دنبال ضربه زدن به ما هستند. باید جلوی آنها را گرفت.

    وی خاطر نشان کرد: 25 درصد از درآمد نفتی عربستان برای پادشاه 25 درصد برای خانواده سلطنتی و 50 درصد برای دولت است. با کاهش قیمت نفت آنها ضرر کردند و حالا به دنبال جبران آن ضرر هستند. اما فروش نفت در هر حالتی برای کشورهای خاورمیانه ضرر است مگر آنکه همتی باشد تا به خام فروشی پایان دهد و به سمت تولیدات نفتی سوق پیدا کند.

    خادمی در پایان گفت: زمانی در منطقه اوپک و دنیا تاثیر گذار می‌شویم که به جای خام فروشی صادرات کالاهای نفتی داشته باشیم. با توجه به اینکه مذاکرات خوبی میان ایران و کشورهای اوپک انجام شده است، الان زمان خوبی فرا رسیده که ایران به مقوله خام فروشی پایان دهد و از این طریق در قله کشورهای نفتی قرار گیرد.

    برچسب ها