عصر خودرو

وزیر نفت پس از بازگشت از نشست ۱۷۱ چه گفت;

پشت پرده نشست داغ اوپک از زبان زنگنه

عصر بازار- وزیر نفت با اشاره به اجلاس روز گذشته اوپک اظهار کرد: با توجه به نتیجه اجلاس روز گذشته اوپک و کاهش تولید ۶۰۰ هزار بشکه‌ای غیر اوپک قیمت نفت به بیش از ۵۰ دلار خواهد رسید.

پشت پرده نشست داغ اوپک از زبان زنگنه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگه با اشاره به اجلاس روز گذشته اعضای اوپک گفت: تصمیمی که دراجلاس روز گذشته گرفته شد تصمیم مهمی بود. اوپک بیش از دو سال منفعل بود و برخی می‌گفتند اوپک مرده است.

    وی افزود: در الجزایر نشانه‌هایی از زنده بودن اوپک نمایان شد. در الجزایر تصمیم گرفته شد که تولید اوپک به 32 میلیون و 500هزار بشکه در روز  کاهش پیدا کند و قرار شد سهم تولید هر کشور برای کاهش مشخص شود.

    وزیر نفت ادامه داد : قرار است تولید اوپک یک میلیون و  200 هزار بشکه کاهش پیدا کند و به 32میلیون و 500 هزار بشکه برسد. همه کشورها موظف شدند 4.5 درصد از آخرین تولید خود که در پایه اکتبر است را کاهش دهند بجز ایران.   بعد از ماه‌ها جنگ اعصاب و درگیری آمد و رفت و بحث‌های اعصاب خردکن قرار شد بالاترین رقم تولید تاریخی ایران بر مبنای گزارش منابع ثانویه که در سال2005 معادل 3 میلیون و  975 هزار بشکه بود پایه تولید ایران باشد  و موافقت شد تولید ایران به طور متوسط  در شش ماه آینده که دوره اعتبار این تصمیم است 90 هزار بشکه افزایش پیدا کند.

    وزیر نفت با تاکید بر اینکه کشورها می‌توانند  در عین رقابت و داشتن اختلاف شدید سیاسی  با یکدیگر همکاری کنند افزود: یک مطلب مهم که در زندگی و زندگی حکومتی باید به آن توجه کنیم این است که می‌شود در عین رقابت و داشتن اختلافات شدید سیاسی با هم همکاری کرد که اوپک نمونه‌بارز این موضوع است؛ در عین اینکه رقابت داریم ودر برخی جاها اختلاف شدید سیاسی وجود دارد توانستیم تعامل کنیم. بخشی از تعامل به قدرت هر کشور برای تولید بستگی دارد. در واقع قدرت هر کشور برای تولید و ظرفیت مازاد برای تولید حرف اول و آخر را در اوپک می‌زند. اگر قوی باشیم جلو می‌افتیم اما اگر ضعیف باشیم با خواهش و تمنا کسی به حرف شما گوش نمی‌دهد و شما را تکه‌پاره می‌کنند، میخورند و از بین می‌روید و نابود می شوید.

    زنگنه با بیان اینکه ما در کل کشور ایستادگی داشتیم اظهار کرد: ما ثابت کردیم پای حرفمان هستیم؛ برای اینکه به شرایط قبل از تحریم برگردیم. با این که برخی به ما انتقاد کردند و گفتند با اینکارها قیمت ‌نفت را کاهش می‌دهید حتی کاریکاتور کشیدند و نوشتند: مفت فروش.

    وی که در اخبار ساعت 14 شبکه یک صحبت می‌کرد در مورد قیمت نفت توضیح داد: ماه دسامبر ماه بدی برای بازار نفت است زیرا همه نفت نمی‌خرند و تقاضا کاهش پیدا می‌کند. اما بعداز تماس تلفنی که رئیس جمهور  با رئیس جمهور روسیه داشت آشکارا مشخص شد که روسیه مواضع خود را از فریز تولید به کاهش تولید تغییر داده است که این برای اوپک ارزشمند بود. قرار است روسیه 300 هزار بشکه تولید خود را کاهش دهد و کشور های دیگر غیر اوپک نیز 300 هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند که اجرای این تصمیمات باعث می‌شود که قمیت‌ها بالاتر از 50 دلار برسد.

    وزیر نفت در مورد میزان تولید نفت ایران گفت: در حال حاضر تولید واقعی نفت ایران 3میلیون و  900 هزار بشکه است اما طبق گفته منابع  ثانویه  که مورد قبول اوپک است تولید ایران در اکتبر  3میلیون 770 هزار بشکه بود. البته تولید واقعی همه کشورها با میزانی که از سوی منابع ثانویه اعلام میشود فرق می‌کند.

    برچسب ها