عصر خودرو

منتظر ارزانی دلار در روزهای آینده باشید

عصر بازار- خبر خوش اوپکی‌ها برای بازار نفت و اظهارات امیدبخش ارزی رئیس کل بانک مرکزی باعث شد تا کارشناسان اقتصادی نسبت به کاهش قیمت ارز و بازگشت دوباره آرامش به این بازار ابراز خوشنودی کنند و اینگونه پیش‌بینی شود که طی روزهای آینده روند نزولی نرخ دلار از سر گرفته می‌شود.

منتظر ارزانی دلار در روزهای آینده باشید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پارسینه، خبر خوش اوپکی‌ها برای بازار نفت و اظهارات امیدبخش ارزی ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی طی روز گذشته باعث شد تا کارشناسان اقتصادی نسبت به کاهش قیمت ارز و بازگشت دوباره آرامش به این بازار ابراز خوشنودی کنند و اینگونه پیش‌بینی شود که طی روزهای آینده  روند نزولی نرخ دلار از سر گرفته می‌شود.

    روز گذشته اوپک با تصمیمی تاریخی در نهایت با کاهش تولید موافقت کرد که این امر با توجه به استدلال های موجود در بازار قیمت نفت را از مرز 50 دلار فراتر خواهد برد و انگونه تاکید می شود فصل جدید قیمت نفت تا مرز 55 دلار آغاز خواهد شد. مساله ای که از نظر بیژن نامدار زنگنه نیز بسیار مثبت تلقی می شود و نرخ 50 دلار را برای فروش هر بشکه نفت ایران مناسب می داند. دراین بین در صورت افزایش درامد نفتی کشور می‌توان امیدوار به بهبود وضعیت ارزی کشور نیز بود.

    هرچند که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز پیش از توافقات صورت گرفته توسط اوپک نیز نسبت به روند نزولی قیمت دلار خوشبین بوده و تاکید کرده به زودی این روند نزولی آغاز مشود.

    به گفته رئیس کل بانک مرکزی، دلیل اصلی افزایش قیمت دلار طی روزهای گذشته را باید در افزایش تقاضا در بازار جستجو کرد. افزایش تقاضایی که به دلیل افزایش سفرها و مواردی از از این دست ایجاد شده است.'

    بنابراین پیش بینی می‌شود طی روزهای آینده قیمت دلار کاهش یابد و بازار به ثبات دست یابد، این درحالی است که رسانه ها طی روزهای گذشته به دلیل و علت گرانی دلار پرداخته اند که البته تمامی این تحلیلها در نهایت افزایش تقاضا در بازار را هدف گرفته است. هرچند که برخی از رسانه ها نیز در حالت بدبینانه این مساله را ناشی از ارائه بودجه دولت به مجلس دانسته اند و این مساله را در آستانه ارائه بودجه به دولت طبیعی دانسته اند.

    روند تحولات بازار ارز در این سال‌ها نشان داده است که پس از سپری شدن تعطیلات سال نو میلادی و خروج تقاضای فصلی از بازار و همچنین تقویت عرضه ارز از سوی صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی که معمولاً در ماه‌های پایانی سال شدت می‌گیرد، نرخ ارز در سه ماهه چهارم از روندی نزولی برخوردار بوده است. به عنوان مثال در سال 1393، حداکثر نرخ دلار در همین ایام معادل 3595 تومان بود، حال آنکه نرخ دلار در پایان سال به 3399 تومان تقلیل یافت.

    به همین صورت در سال 1394، حداکثر نرخ دلار معادل 3737 تومان بود، حال آنکه در پایان سال به 3472 تومان کاهش پیدا کرد.

    دراین بین اعلام موضع امیدبخش رئیس کل بانک مرکزی در خصوض دلار قابل توجه است. به گفته ولی الله سیف، در مقطعی با افت شدید و ناپایدار نرخ ارز، عنوان کردم این کاهش منطقی و پایدار نیست و امروز نیز از همان نگاه و منظر اعلام می کنم که افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود.

    به هر حالریال نگاهی به روند نرخ ارز طی سه سال اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ ، تحت تاثیر عواملی مانند تقاضای فصلی (اربعین و سال نو)، رابطه برابری ارزها در بازارهای جهانی و تقویت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجرای برجام و نوسانات فصلی عرضه ارز توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی (شرکت‌های پتروشیمی)، قرار داشته  و به زودی روند نزولی آن آغاز شده و دوباره روزهای آرامش ثبات به این بازار بازخواهد گفت.

    برچسب ها