عصر خودرو

افزایش معقول قیمت نفت با کاهش تولید توسط اعضای اوپک رقم خورد

عصر بازار- دو سال پیش قیمتهای جهانی نفت پس از افزایش تولید چشمگیر نفت خام مازاد نیاز کشورهای مصرف کننده به شدت سقوط کرد.

افزایش معقول قیمت نفت با کاهش تولید توسط اعضای اوپک رقم خورد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، قیمت نفت از بشکه ای صد دلار یکباره به 40 دلار در هر بشکه سقوط کرد که به میلیاردها دلار ضرر برای تولیدکنندگانی چون عربستان سعودی انجامید.

    روز چهارشنبه در وین، اعضای سازمان تولید کنندگان نفت (اوپک) بر سر کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت به منظور بالا بردن قیمت جهانی طلای سیاه به توافق رسیدند.
    کشورهای عضو اوپک در حال حاضر روزانه 33 میلیون و 700 هزار بشکه نفت تولید می کنند، طبق توافق صورت گرفته در روز چهارشنبه کشورهای عضو اوپک تولید روزانه خود را به 32 میلیون و 500 هزار بشکه کاهش خواهند داد که بیشترین کاهش توسط عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و کویت صورت خواهد گرفت.
    قیمت های جهانی نفت در اثر اخبار روز چهارشنبه با افزایش ناگهانی 9 درصدی همراه بود که قیمت هر بشکه نفت برنت از 46 دلار به 51 دلار رسید؛ البته قیمتهای کنونی هنوز با قیمت بشکه ای صد دلار سال 2014 خیلی فاصله دارند.
    اگر توافق بطور کامل اجرایی شود به معنای پایان جنگی است که عربستان دو سال پیش راه انداخت و هدف آن قاپیدن سهم بازار از دست آمریکا بود و باعث شد بودجه بسیاری از تولیدکنندگان مثل خود عربستان با کاهش شدید روبرو شود.
    روزنامه گاردین انگلیس با انتشار سندی میزان سهمیه توافق شده کشورها از کل کاهش نفت اوپک را اعلام کرد.
    سهمیه عربستان با کاهش 486 هزار بشکه‌ای در روز به رقم 10 میلیون و 58 هزار بشکه کاهش خواهد یافت در حالیکه سهمیه تولید امارات با کاهش 139 هزار بشکه‌ای در روز به رقم 2 میلیون و 874 هزار بشکه می رسد.
    عراق با کاهش 210 هزار بشکه‌ای تولید در روز سهمیه خود را به رقم 4 میلیون و 351 هزار بشکه کاهش خواهد داد و سهمیه ونزوئلا با کاهش 95 هزار بشکه در روز به رقم یک میلیون و 972 هزار بشکه کاهش خواهد یافت.
    تنها به ایران اجازه داده شده تا تولید روزانه نفت خود را 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
    اساس ساده شده توافق در باره تولید نفت ایران به قرار ذیل است:
    بالاترین تولید نفت ایران را در 16 سال اخیر که منابع ثانویه اعلام کرده است، مبنا قرار داده‌اند.
    بالاترین رقم تولید نفت خام ایران به گزارش منابع ثانویه سه میلیون و 975 هزار بشکه در روز بوده است، از این و این عدد را به‎عنوان مبنای تولید نفت خام ایران پذیرفته‌اند.
    بنابراین از تولید دیگر اعضای اوپک جز نیجریه، لیبی و اندونزی 4.5 درصد کم کرده‌اند؛ که 4.5 درصد سه میلیون و 975 هزار بشکه، حدود 178 هزار بشکه در روز می‌شود.
    حال این دو عدد را از هم کم کنید که می شود سه میلیون و 797 هزار بشکه در روز.
    بنابراین میانگین تولید نفت ایران در 6 ماه نخست سال 2017 میلادی باید روزانه سه میلیون و 797 هزار بشکه باشد. به کلمه «میانگین» دقت کنید.
    بناست ایران تولید خود را در ماه ژانویه سال2017 میلادی از رقم سه میلیون و 707 هزار بشکه در روز آغاز کند و بتدریج روزانه 90 هزار بشکه به این رقم بیفزاید.
    بر اساس جدول مصوب اوپک تنها کشوری که می تواند در 6 ماه نخست سال 2017 به تولید خود اضافه کند ایران است، آن هم به طور میانگین 90هزار بشکه در روز، به ‎طوری ‎که میانگین تولید نفت ایران در ٦ ماه نخست سال 2017 از سه میلیون و ٧٩٧ هزار بشکه فراتر نرود.
    بنابراین ایران می تواند در 6 ماه نخست سال 2017 ، در برخی هفته‎ها سه ملیون و 900 هزار بشکه در روز تولید کند اما میانگین ٦ ماه نباید از رقم سه میلیون و 797 هزار بشکه در روز فراتر رود.
    عربستان سعودی هم بر اساس توافق اوپک باید روزانه 486 هزار بشکه از تولید نفت خام خود بکاهد و مجموع تولید خود را به 10 میلیون و 58 هزار بشکه در روز برساند.

    برچسب ها