عصر خودرو

تعریف ۲ پهنه معدنی جدید در فارس

عصر بازار: معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: ۲ پهنه اکتشافی جدید در شمال شرق استان، تعریف و از طریق مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار شده است.

تعریف ۲ پهنه معدنی جدید در فارس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی‌رضا جوکاری خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در سطح استان 5 پهنه اکتشاف معدنی تعریف کرده است که 13 درصد کل مساحت فارس را شامل می‌شود.

    وی افزود: یکی از پهنه‌های جدید اکتشافی، پهنه معدن مس است که با وسعتی حدود 242 کیلومتر مربع در شهرستان بوانات قرار دارد. انجام عملیات اکتشافی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و با برگزاری مزایده به شرکت معدنی کالسیمین واگذار شده است.

    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین از آغاز عملیات اکتشاف در پهنه نیکل استان خبر داد و گفت: تنها معدن نیکل کشور در استان فارس قرار دارد. وسعت آن 641 کیلومتر مربع بوده و در شهرستان بوانات قرار دارد. اکتشاف در این پهنه معدنی با طی فرایند قانونی به شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر واگذار شده است.

    جوکاری با تصریح بر اینکه نیکل از دسته فلزات استراتژیک است، ادامه داد: این فلز در صنایع فولادی ضد زنگ، آلیاژها، نیروگاه‌های برق و هسته‌ای، صنایع حفاری، صنایع دریایی، کاتالیزورهای صنایع شیمیایی، باتری‌های شارژ مجدد، آبکاری الکتریکی و بسیاری از صنایع کاربرد دارد. عمده ذخایر سنگ نیکل در کشورهای استرالیا، برزیل، کانادا، اندونزی، فیلیپین و روسیه واقع شده و در سال 2014 در حدود 2.4 میلیون تن از این ماده معدنی در دنیا استخراج شده است.

    جوکاری همچنین به وجود پهنه اکتشافی آهن در استان فارس، اشاره و اضافه کرد: این پهنه وسعتی حدود 4055 کیلومتر مربع را شامل می‌شود و در منطقه قطرویه از شهرستان نی‌ریز قرار گرفته است که برای بررسی وضعیت آن از عملیات اکتشاف ژئوفیزیک هوایی استفاده خواهد شد. اکتشاف در این پهنه نیازمند توانمندی‌های خاص بود که به همین واسطه به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران واگذار شده است.

    وی با اشاره به آغاز عملیات اکتشافی در پهنه آباده به وسعت 6800 کیلومتر مربع و پهنه اکتشافی ایران مرکزی با وسعت 4405 کیلومتر مربع، گفت: این دو پهنه هم از پهنه‌های اکتشافی جدید است که در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران قرار دارد.

    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه ایران به لحاظ تنوع مواد معدنی جزو 10 کشور برتر جهان قرار دارد، مدعی شد که بخش معدن در فارس نیز طی سال‌های اخیر حرکتی رو به‌جلو داشته است.

    جوکاری تصریح کرد: بخش معدن و صنایع معدنی در تحریم‌ها از تاثیرپذیری کمتری برخوردار بوده بنابراین توجه به آن برای عبور از این پیچ تاریخی، نه یک انتخاب که یک الزام است. در استان 22 نوع ماده معدنی وجود دارد که سنگ‌های تزیینی و نما با قابلیت صادرات و مزیت در ذخیره، خاک‌های نسوز و صنعتی، سنگ آهک، گچ، شن و ماسه و دولومیت و سنگ آهن از این ذخایر به شمار می‌رود.

    برچسب ها