عصر خودرو

خوش بینی سرمایه گذاران به افزایش نرخ بهره آمریکا؛

شاخص دلار در انتظار تصمیم اوپک

عصر بازار- شاخص ارزش دلار در حالی دیروز روی ۱۰۰.۹۹ بسته شد که میل به افزایش همچنان در آن دیده می شد. در واقع مجموعه عوامل موثر بر تقویت قیمت دلار در بازارهای جهانی همچنان وجود دارد و مانع از کاهش چشمگیر شاخص دلار می شوند. از صبح امروز شاخص دلار کار خود را با افزایش آغاز کرد و تا این لحظه بار دیگر خود را به بالاتر از ۱۰۱ برساند.

شاخص دلار در انتظار تصمیم اوپک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، یکی از عوامل مهمی که باعث افزایش شاخص دلار در روز چهارشنبه شد نیم نگاه سرمایه گذاران به اجلاس اوپک است. جایی که وزرای نفت عضو اوپک قرار است در خصوص آینده سقف تولید این سازمان تصمیم گیری کنند.

    دیگر عاملی که دلار را در بازارهای جهانی تقویت کرد گزارش بسیار امیدوار کننده در خصوص رشد اقتصادی آمریکا در فصل سوم سال 2016 بود. گزارش سه ماهه سوم که توسط دپارتمان بازرگانی منتشر شده حاکی از رشد اقتصادی آمریکا به میزان 3.2 درصد است. رقمی که در دو سال گذشته بهترین عملکرد به حساب می آید.

    عامل بعدی پیش بینی سرمایه گذاران از جلسه بانک مرکزی آمریکا برای بررسی نرخ بهره است. فدرال رزرو در حالی روز 14 دسامبر تشکیل جلسه می دهد که به گزارش اینوستینگ تقریبا صد در صد سرمایه گذاران بر این عقیده هستند که در این جلسه نرخ بهره افزایش پیدا می کند. هفته گذشته این اطمینان در بین همه سرمایه گذاران وجود نداشت. اما انتشار گزارش رشد اقتصادی آنها را به این جمع بندی رسانده است که گردانندگان فدرال رزرو احتیاط را کنار خواهند گذاشت و نرخ بهره را افزایش می دهند. هر چند کماکان نگرانی در خصوص وضعیت اقتصاد جهانی و اثرات نرخ بهره آمریکا در آن وجود دارد.

    افزایش نرخ بهره به طور معمول از طریق جذاب کردن سرمایه گذاری، موجب تقویت شاخص دلار می شود اما در مقابل روی قیمت طلا اثر منفی گذاشته و آن را کاهش می دهد.

    شاخص دلار امروز حوالی ظهر به 101.12 رسید که البته با سقف یک ساله یعنی 102.05 همچنان فاصله دارد. قیمت اونس جهانی طلا نیز در محدوده 1188 دلار دور می زند.

    برچسب ها