عصر خودرو

رئیس مجمع واردات:

واکنش بانک مرکزی نسبت به افزایش نرخ ارز آینده نگرانه باشد

عصر بازار- رئیس مجمع واردات از رئیس بانک مرکزی درخواست کرد که از تصمیمات غافلگیرکننده و شتابزده نسبت به افزایش نرخ ارز خودداری کرده و هر برنامه ای را با پیش آگهی به فعالان اقتصادی بخش خصوصی پیش ببرد.

واکنش بانک مرکزی نسبت به افزایش نرخ ارز آینده نگرانه باشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علیرضا مناقبی با اشاره به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اظهار داشت: مدیریت نرخ ارز همیشه یکی از چالش های بزرگ اقتصاد ایران از گذشته تا زمان حاضر بوده است و تا زمانی که رابطه دولت و بانک مرکزی به معنای واقعی مستقل و مجزا نشود، این نگرانی وجود دارد که نوسانات نرخ ارز ممکن است ریشه های سیاسی و غیر اقتصادی داشته باشد.

    وی ادامه داد: نرخ ارز در دوره های مختلف آثار مثبت یا منفی خود را بر روی اقتصاد ایران به جای گذاشته و متاسفانه هنوز اقتصاد کشور نتوانسته برای آن یک برنامه حداقل 5 ساله تنظیم و ابلاغ کند و این به معنای هدر رفتن برنامه های جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است.

    به گفته مناقبی، درسال های گذشته، شاهد آمیخته ای از تجربیات خوب و بد در حوزه مدیریت نرخ ارز بوده ایم. برخی تصمیمات درست در برخی مقاطع زمانی توانسته بسیاری از راه ها را بر اقتصاد به بن بست رسیده بگشاید و در سوی مقابل در دوره هایی دیگر با رفتارهای دستوری مسیرهای پیشرفت اقتصادی سد شده است و حالا پس از 5 سال استفاده از الگوی ارزچند نرخی، اقتصاد ایران باید از فرصت سوزی بابت عدم یکسان سازی نرخ ارز تاسف ها بخورد.

    وی افزود: متاسفانه دولت در شرایطی که برجام تاحدودی موقعیت را برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم ساخته بود، بدلایلی  که بخشی از آن نامعلوم است نتوانست هوشمندانه فرایند یکسان سازی نرخ ارز را پیاده سازی کند. بازار به ثبات نسبی رسیده و آرامش و ثبات به شکلی هرچند متاثر از فضای رکود، اما به هر حال بر کل اقتصاد ایران حاکم شده بود و دولت می توانست از آن فرصت، به بهترین شکل بهره برداری کند.

    رئیس مجمع واردات اضافه کرد: ما هنوز در کشور مکانیسم مشخصی برای بهره برداری از اشتباهات قبل و درس گرفتن از تجربیات سابق نداریم و متاسفانه ضریب رسوب دانش مدیریت نرخ ارز در کشور بسیار پایین است و این موضوع هیچ ربطی به این دولت یا دولت های گذشته ندارد. بلکه این عارضه دارای عقبه طولانی مدت است.

    مناقبی ادامه داد: از آنجایی که تجربه سال های گذشته نشان داده آنچه که حرکت رو به رشد کشور را در هر دوره با حرکت کُند و یا حتی توقف مواجه کرده، تصمیمات غیرکارشناسی و بعضا لحظه ای است، در این مقطع دولت یا بانک مرکزی نباید با بخشنامه های یک شبه و شتابزده، نسبت به افزایش فعلی نرخ ارز، واکنش نشان دهد.

    رئیس مجمع واردات در پایان تصریح کرد: فعالان بخش خصوصی توقع دارند که دولت و بانک مرکزی هر برنامه ای در حوزه ارز را با پیش آگهی به فعالان اقتصادی بخش خصوصی پیش ببرد.

    برچسب ها