عصر خودرو

عربستان برای تولید نفت ایران استثنا قائل شد

عصر بازار- وزیر نفت عربستان نسبت به حصول توافق میان اعضای اوپک برای محدود کردن تولید این سازمان ابراز امیدواری کرد.

عربستان برای تولید نفت ایران استثنا قائل شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: نسبت به حصول توافق میان اعضای اوپک در نشست امروز امیدواریم.

    وی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت تولید نفت ایران گفت: ما مشخص کرده‌ایم که عربستان تولید نفت خود را به صورت درصدی و برابر با سایر اعضا کاهش خواهد داد. تنها سه کشور از این قاعده استثنا هستند که از این میان دو کشور لیبی و نیجریه مجاز به افزایش تولید نفت به سطوح نرمال پیش از کاهش تولید اجباری خود هستند و به ایران که سال‌ها تحت تحریم بوده نیز  پیشنهاد شده که تولید نفت خود را در سطح پیش از تحریم فریز کند. اکنون به دنبال بحث درباره جزییات این توافقات هستیم و امیدوارانه پا به این نشست گذاشته‌ایم. با این حال سناریویی که در آن توافقی صورت نگیرد نیز همانطور که پیشتر هم گفته ایم سناریوی بدی نیست و بازار نفت خودش را با شرایط تطبیق می‌دهد.

    این درحالی است که وزیر نفت ایران گفته است: کاهش تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد بود.

    بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، 10 آذرماه) پیش از آغاز یکصد و هفتاد و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک اعلام کرد: مقدار کاهش تولید اعضای اوپک یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد بود.

    وزیرنفت همچنین درباره رقم صادرات نفت ایران گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران روزانه ٢ میلیون و 800 هزار بشکه در روز است.

    نورالدین بوطرفه، وزیرانرژی و معادن الجزایر ٦ آذرماه پس از دیدار با زنگنه در تهران به خبرنگاران گفته بود: پیشنهاد دولت الجزایر مبنی بر کاهش یک میلیون و 100 هزار بشکه ای تولید اعضای اوپک در دیدار امروز با وزیر نفت ایران ارائه شد که این پیشنهاد قرار است از سوی ایران بررسی شود و در نشست ١٧١ اعضای اوپک به جمع بندی نهایی برسیم.

    وزیر انرژی و معادن الجزایر از پیشنهاد کاهش تولید 600 هزار بشکه ای به کشورهای غیرعضو اوپک خبر داده و گفته بود: باید جلو کاهش قیمت نفت که سبب آسیب به اقتصاد جهان شده است، گرفته شود.

    یکی از حساس‌ترین نشست‌های اوپک امروز (چهارشنبه، 10 آذرماه) و از دقایقی پیش با حضور وزیران نفت ١٤ کشور عضو اوپک و هیئت‌های همراه در وین آغاز شد.
    بررسی بازار نفت و تصمیم گیری درباره توافق الجزایر در دستور کار یکصد و هفتاد و یکمین نشست ١٤ عضو این سازمان قراردارد.

    بر اساس توافق مقدماتی (٢٨ سپتامبر، هفتم مهرماه) الجزیره، سطح تولید اوپک به ٣٢ میلیون و500 هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد و ایران، لیبی و نیجریه از این طرح معاف می شوند.

    برچسب ها