عصر خودرو

وزیر نفت در وین:

ایران پیشنهادهای قابل قبولی دریافت کرده است

عصر بازار- وزیر نفت ایران اعلام کرد که ایران پیشنهادهای قابل قبولی برای مشارکت در تصمیم جمعی اوپک دریافت کرده است. اظهاراتی که از سوی بسیاری تحلیلگران بازار نفت به عنوان چراغ سبزی برای نتیجه‌بخش بودن توافق اوپک تفسیر می‌شود.

ایران پیشنهادهای قابل قبولی دریافت کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بلومبرگ نوشت: بیژن زنگنه، صبح چهارشنبه به خبرنگاران گفت که انتظار خوبی از نشست اوپک دارد و ایران پیشنهادهای قابل قبولی دریافت کرده است؛ هرچند ایران کاهش یا توقف تولید نفت براساس سطوح فعلی را نمی‌پذیرد.

    این گزارش می‌افزاید: نمایندگانی در اوپک می‌گویند: ایران پیشنهاد داده است که تولید نفت خود را در سطح سه میلیون و 975 هزار بشکه در روز یا چیزی معادل 200 هزار بشکه بالاتر از تولید کنونی براساس اعلام منابع ثانویه متوقف خواهد کرد. این درحالی است که پیشنهاد عربستان سعودی توقف تولید نفت ایران در سطح یه میلیون و 707 هزار بشکه در روز بوده است. الجزایر نیز که به عنوان میانجی عمل می‌کند، پیشنهاد توقف تولید نفت ایران در سطح 3 میلیون و 970 هزار بشکه در روز را مطرح کرده است.

    قیمت نفت‌خام در بازارهای آسیا در شرایطی که بازار در انتظار تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) منتظر است با اندکی افزایش همراه شد.

    بر اساس این گزارش ، وال استریت جورنال نوشت: اعضای اوپک درحالی امروز در وین برای تصمیم‌گیری درباره کاهش تولید نفت با یکدیگر دیدار می‌کنند که قیمت نفت از سال 2014 تاکنون کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. این درحالی است که کشورهای صادرکننده نفت در نشست امروز قرار است درباره جزییات احتمالی کاهش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز از بازار به تصمیم مشترکی دست یابند.

    موسسه گلدمن ساکس اعلام کرده است که اگر اوپک برای کاهش تولید نفت به توافق دست پیدا، قیمت نفت می‌تواند تا محدوده 55 دلار افزایش پیدا کند، اما اگر توافقی درکار نباشد، احتمال کاهش قیمت‌ها تا زیر 40 دلار نیز دور از ذهن نیست. قیمت نفت‌خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه در بازار نفت‌خام نیویورک (نایمکس) با رشدی 28 سنتی در هر بشکه به 45 دلار و 51 سنت رسیده است. این درحالی است که نفت برنت در محدوده 46 دلار و 82 سنت دادوستد می‌شود.

    برچسب ها