عصر خودرو

دلایل گرانی دلار و پیش‌بینی قیمت در ماه‌های آینده

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تشریح مهمترین دلایل افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر پرداخت و تصریح کرد که این اتفاق می‌تواند تا حدودی در راستای واقعی شدن نرخ ارز باشد اما به دلیل تبعات منفی که بر زندگی عادی مردم خواهد داشت به نظر نمی‌رسد که دولت تا زمان انتخابات یکسان‌سازی نرخ را انجام دهد.

دلایل گرانی دلار و پیش‌بینی قیمت در ماه‌های آینده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طی روزهای گذشته نرخ دلار در بازار آزاد با روند افزایشی قابل توجهی همراه شد؛ به طوری که در بازار دیروز قیمت دلار از مرز 3900 هم تومان هم عبور کرد که درباره دلایل این افزایش و تاثیرات آن، محمد حسین برخوردار اظهار کرد که روند افزایش نرخ دلار دلایل مختلفی دارد که به شکل زنجیروار به هم وابسته هستند.

    وی افزود: یکی از دلایل مهم، روند کاهشی قیمت نفت است که بر وضعیت نرخ دلار تاثیرگذار بوده است. مسئله مهم دیگر در این زمینه کسری بودجه دولت تا پایان سال و پرداخت حقوق‌ها و پاداش‌ها از سوی دولت به مردم است که در این حرکت افزایشی تاثیرگذار بوده است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از سوی دیگر دولت باید به تدریج به سمت واقعی‌سازی نرخ ارز و دلارحرکت می‌کرد تا قیمت دلار مبادله‌ای و دلار آزاد یکسان شود و در واقع بازار بتواند در شرایط طبیعی قیمت دلار را تعیین کند.

    پیش‌بینی نرخ دلار در ماه‌های آینده

    برخوردار اضافه کرد:در شرایطی که نرخ ارز واقعی نیست، عده‌ای رانت‌خوار که پول‌های بسیار زیادی از محل فرار مالیاتی و قاچاق بدست آوردند و پوشش ‌هایی را هم تحت عنوان تولید یا کار خیریه برای خود فراهم می‌کنند که در این میان وظیفه دستگاهای نظارتی است که که این افراد و فعالیت‌هایشان را شناسایی کنند.

    وی ضمن پیش‌بینی نرخ دلار در ماه‌های آینده عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت تا زمان انتخابات مجبور است که تک نرخی شدن ارز را انجام ندهد و این اقدام را به تعویق خواهد انداخت چرا که به هر حال افزایش نرخ دلار در زندگی عادی مردم مثل قیمت‌ مواد غذایی یا اجاره خانه تاثیرگذار خواهد بود و دولت مجبور است که قیمت دلار را پایین بیاورد.

    تک نرخی شدن ارز به نفع صادرکنندگان نیست

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره تاثیر افزایش نرخ دلار بر صادرات و صادرکنندگان گفت: برخلاف آنچه تصور می‌شود به نظر نمی‌رسد که تک نرخی شدن ارز برای صادرکنندگان تاثیر مثبتی داشته باشد، چرا که در این صورت قیمت مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای برای ما بالا می‌رود و در نتیجه صادرکنندگان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

    بر اساس این گزارش، نرخ دلار آمریکا در روزها و هفته‌های اخیر با روند افزایشی مواجه شد و این روند طی روزهای اخیر شیب تندتری به خود گرفت و در ابتدای هفته از مرز 3800 تومان و در بازار روز گذشته وارد کانال 3900 تومان شد تا به بالاترین نرخ خود در سال جاری رسیده باشد.

    در این خصوص رئیس کل بانک مرکزی واقعیت اصلی تحولات روزهای اخیر را بیشتر از هر دلیل دیگری ناشی از شوک‌های انتظاری که با عواملی همچون افزایش تقاضای فصلی ارز ترکیب شده‌اند و علیرغم تاثیرگذاری مقطعی بر تغییرات نرخ ارز، از سوی بنیان‌های اقتصاد کلان حمایت نمی‌شوند، می‌داند و تاکید کرده که وضعیت فعلی بازار ارز و گرانی دلار پایدار نخواهد بود.

    برچسب ها