عصر خودرو

دلار گران کمر تولید را می‌شکند

عصر بازار- با افزایش قیمت ارز؛ هزینه واردات افزایش می‌یابد. شاید در ظاهر این موضوع مثبت تلقی شود ولی نباید فراموش کرد که در بحران رکودی فعلی، نفس اندک تولیدکنندگانی که در برابر مشکلات مقاومت کرده‌اند؛ به واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای از خارج بند است.

دلار گران کمر تولید را می‌شکند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نرخ ارز تا 3900 تومان بالا رفته و دلالان میدان فردوسی دلار را 3940 تومان می‌فروشند. صرافی‌ها نیز با 10 تومان کاهش 3930 تومان معامله می‌کنند.

    در شرایطی که ارزش پول ملی با قدرت تولیدی کشور رابطه مستقیم دارد در نتیجه سیاستهای ضد تولید دولت یازدهم؛ ارزش ریال ایران روز به روز در برابر دلار کاهش یافته و حالا شاهد آن هستیم که به نزدیکی‌های 4 هزار تومان رسیده است.

    اقتصاددانان معتقدند که با افزایش قیمت ارز؛ توانایی تجار کشور برای واردات کاهش و به اصطلاح هزینه واردات افزایش می‌یابد. شاید در ظاهر این موضوع مثبت تلقی شود ولی نباید فراموش کرد که در بحران رکودی فعلی، نفس اندک تولیدکنندگانی که در برابر مشکلات مقاومت کرده‌اند؛ به واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای از خارج بند است.

    افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای، مطلوب و نویدبخش است؛ زیرا اثر مثبتی بر تولید، اشتغال و رشد اقتصادی و حتی کاهش تورم دارد.

    واردات ماشین آلات، فناوری، دانش فنی و مواد و قطعاتی که در فرآیند تولید کالاهای نهایی استفاده می‌شوند؛ کمک به تولید بیشتر، تولید با فناوری و دانش روز و توسعه خطوط تولید و در نتیجه افزایش اشتغال پایدار، رشد تولید ناخالص ملی GDP و حتی بستر سازی برای کمک به توسعه صادرات کالای تولیدی نهایی می‌باشد.

    البته با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان گفت در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری از مجموع کالاهای وارداتی؛ اقلام «سرمایه‌ای» به لحاظ وزنی افت نزدیک به 15 درصد و به لحاظ ارزشی نیز رشد 1.6 درصدی را تجربه کرده‌اند.

    روند واردات کالاهای واسطه‌ای نیز در مدت زمان مورد بررسی به لحاظ وزنی با افت نزدیک به 16 درصد و به لحاظ ارزشی نیز با افت بیش از 14 درصدی همراه بوده است.

    به‌طور کلی واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای همچنین کالاهای سرمایه‌ای به آن دلیل که در فرآیند تولید به‌کار گرفته می‌شوند، نقش مستقیمی در افزایش تولیدات داخل و رشد اقتصادی دارند.

    از این رو کاهش واردات «به‌ویژه مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای» در ماه‌های اخیر و ادامه این روند می‌تواند نقش مؤثری در کاهش تولید و رشد اقتصادی کشور داشته باشد و افزایش نرخ ارز نیز تأثیر آن را چند برابرمی‌کند و کمر خم شده تولید را می‌شکند.

    هنوز 4 سال از سخنان پر آب و تاب رئیس جمهور در زمان تبلیغات انتخاباتی نمی‌گذرد و دولت نباید فراموش کند که با شعار تقویت قدرت پول ملی؛ آرای عمومی را در سبد خود ریخته پس حالا نباید به راحتی بایستد و افزایش نرخ ارز را نظاره کند.

    برچسب ها