عصر خودرو

رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران عنوان کرد

دلایل افزایش قیمت دلار

افزایش قیمت دلار سودی عاید صادرکنندگان کالاهای فرآوری شده نمی‌کند

عصر بازار- رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران با بیان اینکه صادرکنندگان کالاهای فرآوری شده از افزایش نرخ دلار سود نمی‌برند، گفت: فقط صادرکنندگان مواد خام به طور موقت از افزایش نرخ ارز سود می‌برند.

دلایل افزایش قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مجیدرضا حریری در مورد دلایل افزایش نرخ دلار، گفت: چند فرض برای این شرایط می‌توان بیان کرد و تحلیل دقیق بدون وجود آمار و اطلاعات امکان‌پذیر نیست.

    رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران با اشاره به افزایش 5 درصدی قیمت جهانی دلار نسبت به سایر ارزها در دو هفته گذشته گفت: افزایش قیمت جهانی دلار در ایران هم موجب افزایش نرخ دلار در ایران شد، اما از آنجا که اقتصاد ایران چندان به اقتصاد دنیا وصل نیست، نباید این افزایش قیمت به قیمت دلار منتقل می‌شد.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه سرنوشت برجام در هاله‌ای از ابهام است، تصریح کرد: این موضوع هم می‌تواند منجر به ایجاد شوک و نگاه منفی در بازار شده باشد و به افزایش تقاضای دلار دامن زده باشد.

    رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران به فرض دیگری برای افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت: براساس سیاست درست وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور، واریزها و برداشت‌‌ها به حساب‌های بانکی کنترل می‌شود، این اتفاق باعث می‌شود تا افرادی که معاملات غیرشفاف دارند؛ ترجیح دهند برای اینکه اثری از معاملاتشان باقی نماند معامله خود را از طریق ارز انجام دهند.

    حریری بیان داشت: با این شرایط حتی می‌توان احتمال داد تا چند ماه دیگر معامله‌گران، معاملات سیاه در حوزه مسکن و خودروهای گران قیمت را با دلار انجام دهند.

    وی با اشاره به سفر بیش از 2 میلیون زائر در ایام اربعین حسینی به عراق و همچنین سفرهای پیش روی ژانویه و کریسمس اظهار داشت: این دو مورد هم می‌تواند تقاضا بری بازار نقدی دلار را افزایش دهد.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به افزایش فروش نفت گفت: با توجه به افزایش درآمد ارزی دولت از فروش نفت، باید کنترل دولت بر بازار ارز و نوسان‌گیری آن بیشتر باشد.

    حریری با بیان اینکه می‌توان فرض دیگری را برای افزایش قیمت دلار مطرح کرد، افزود: ممکن است دولت و بانک مرکزی برای تک نرخی کردن دلار، بازار آن را رها کرده باشد تا به این نتیجه برسد که بازار تا چه اندازه برای افزایش قیمت دلار کشش دارد.

    رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران به یک فرض بدبینانه برای افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت: این روزها سررسید اوراق مشارکت دولت در بورس فرا رسیده است و ممکن است دولت برای بازپرداخت اصل و سود آن قیمت دلار را افزایش داده باشد.

    وی افزود: به هرحال با توجه به منابع محدود دولت و پرداخت حقوق کارمندان و همچنین هزینه‌های پایان سال می‌‌توان این فرض را به فرضیات قبلی اضافه کرد که دولت با افزایش قیمت دلار خواسته تا منابع ریالی بیشتری از ارزهای موجود کسب کند.

    حریری با اشاره به کاهش نرخ تورم به عنوان  تنها دستاورد اقتصادی دولت گفت: به نظر می‌رسد نرخ دلار هر چه زودتر باید متوازن شود؛ زیرا قطعا افزایش نرخ ارز اثرات خود را بر روی تورم می‌گذارد و با توجه به وابستگی ما به واردات، افزایش قیمت دلار می‌تواند منجر به افزایش تورم در نیمه اول سال آینده شود.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سوال که اثر افزایش قیمت دلار بر روی صادرات چیست، گفت: اگر صادرات به مفهوم خام فروشی باشد، افزایش قیمت دلار در کوتاه مدت به نفع صادرات است.

    وی افزود: اما افزایش نرخ دلار برای صادرکنندگان مواد فرآوری شده منجر به گرانی کالای تمام شده می‌شود و صادرکنندگان این کالا متضرر می‌شوند.

    برچسب ها