عصر خودرو

سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه اعلام کرد

چشم انداز مثبت اما کُند رشد اقتصاد جهان در ۲۰۱۷

عصر بازار- « رشد اقتصادی کند » بحرانی است که اقتصاد جهان با آن دست به گریبان است. این تحلیلی است که سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ارائه کرده است. این سازمان اقتصادی اگر چه در پیش بینی خود چشم انداز مثبت و رشد اقتصادی را برای سال ۲۰۱۷ در نظر گرفته اما از رشد کند اقتصادی ابراز نگرانی کرده است. تا آنجا که از آن به گرفتار شدن اقتصاد جهان در تله رشد اقتصادی تعبیر کرده است.

چشم انداز مثبت اما کُند رشد اقتصاد جهان در ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، مهمترین نکته پیش بینی این سازمان این است که با روند کنونی در سال 2017 نیز اقتصاد جهان همچنان در تله رشد اسیر خواهد ماند. اما آنچه می تواند به برون رفت از این وضعیت کمک کند به کار گیری سیاست های مالی درست و اثرگذار از سوی کشورها است که می تواند فضا را برای رشد بیشتر اقتصادی در جهان فراهم کند. مساله دیگری که از دید این سازمان روی رشد اقتصادی جهان تاثیر منفی گذاشته است، سیاست های حمایتی دولت ها است. چیزی که به صورت افراطی از سوی بسیاری از کشورها انجام شده است. این سازمان نگرانی خود را از افزایش سیاست های حمایت گرایانه در آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ نیز اعلام کرده است.

    آنگل گوریا، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در سخنرانی خود به مناسبت انتشار این گزارش گفت: «پس از گذشت پنج سال از دستاوردهای ضعیف و ناامیدکننده، حالا چشم‌انداز اقتصاد جهان افزایش ملایم رشد را نشان می‌دهد.» وی افزود: «در سایه نرخ‌های پایین بهره، سیاست‌گذاران با فرصتی بی‌نظیر برای استفاده فعالانه‌تر از اهرم‌های مالی مواجه شده‌اند تا بدون نیاز به اهرم‌های وام‌گیری، بر رشد اقتصادی بیفزایند و نابرابری را کاهش دهند.» بر اساس پیش‌بینی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی 9/ 2 درصد، در سال 2017 به 3/ 3 درصد و در سال 2018 به 6/ 3 درصد خواهد رسید. به این ترتیب در شرایطی که پیش‌بینی سازمان از رشد اقتصادی جهان در سال جاری نسبت به پیش‌بینی ماه سپتامبر تغییری نکرده است، اما پیش‌بینی آن از رشد اقتصاد جهان در سال 2017 به میزان 1/ 0 درصد افزایش یافته است.

    در میان اقتصادهای پیشرفته با توجه به سیاست‌های مالی انبساطی آمریکا، به‌نظر می‌رسد که فعالیت‌های اقتصادی در این کشور با شتاب بیشتری ادامه یابند. در این راستا پیش‌بینی می‌شود که در سال 2017 آمریکا رشد اقتصادی 3/ 2 درصد و در سال 2018 رشد اقتصادی 3 درصدی را تجربه کند. این درحالی است که کشورهای ناحیه یورو به ترتیب در سال‌های 2017 و 2018 رشد اقتصادی 6/ 1 و 7/ 1 درصد را خواهند داشت. در ژاپن پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در سال‌های 2017 و 2018 به ترتیب 0/ 1 و 8/ 0 درصد باشد. همچنین بر اساس این گزارش، 35 کشور عضو «سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه» در سال 2017 رشد 2 درصد و در سال 2018 رشد 3/ 2 درصد را خواهند داشت. در چین نیز، با توجه به ادامه‌دار بودن سیاست‌های متوازن‌سازی اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی با روند نزولی روبه‌رو شود. بر این اساس، برای چین رشد 4/ 6 درصدی در سال 2017 و 1/ 6 درصدی برای سال 2018 پیش‌بینی می‌شود.

    یکی دیگر از نکات مهم این گزارش،‌ تاکید بر اثرات منفی سیاست‌های حمایت‌گرایانه‌ است که از آن به‌عنوان تهدید جدی برای رشد تجارت جهانی یاد شده است، سیاست‌هایی که در بسیاری از تحلیل‌ها به‌عنوان خط مشی اصلی ریاست‌جمهوری ترامپ از آن یاد شده است و تحلیلگران بر این باورند که اثرات منفی سیاست‌های وی بر تجارت جهان اثر منفی خواهد گذاشت.

    سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه همچنین در گزارش خود آورده است، آن دسته ازهزینه‌های دولتی که به درستی و به‌طور هدفمند انجام شوند، می‌توانند موجب رونق و تقویت فعالیت‌های اقتصادی بخش‌خصوصی شوند و به اقتصاد جهان کمک کنند تا از دام کندی رشد اقتصادی رهایی یابد. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، همچنین اعلام کرده است که این تغییر پیش‌بینی شده در وضعیت مالی برخی اقتصادهای عمده موجب خواهد شد تا رشد اقتصادی جهان در سال آینده میلادی و سال پس آن بهبود ملایمی را شاهد باشد. البته در این گزارش پیش‌بینی شده است که ضعف در سرمایه‌گذاری و تجارت جهان بر عوامل تعیین‌کننده مصرف همچون تولید و دستمزدها فشار وارد خواهد کرد. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه هشدار داده است که سطح نااطمینانی از سیاست‌گذاری‌ها و خطرات مالی بالاست، اما در عین حال سطح پایین نرخ‌های بهره، پنجره‌ای را به روی فرصت‌ها می‌گشاید.

    برچسب ها