عصر خودرو

جذابیت‎های صنعت نفت ایران برای خارجی‌ها

عصر بازار- صنعت نفت ایران به میزانی جذاب است که هر قدر هم میان ایران و فضای بین‌المللی فاصله ای افتاده باشد، این جذابیت با روزنه‌های جدید، پیوندی دوباره ایجاد خواهد کرد.

جذابیت‎های صنعت نفت ایران برای خارجی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از میزان، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، روزنه‌ای شد که هیئت‌های خارجی مختلف را برای فرصت‌های همکاری در صنعت نفت روانه ایران کرده است. آنگونه که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام می‌‎کند، نفت برجام را زنده نگه داشته است.

    دو هفته اخیر اهواز، از قطب‌های انرژی ایران به محل رفت و آمد هیئت‌های خارجی تبدیل شده است. امضای دو تفاهمنامه و قرارداد محرمانگی میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با شرکت‌های خارجی را باید گواهی بر سخن وزیر امور خارجه ایران دانست.

    حضور نمایندگانی از کنسرسیوم پرگس متشکل از ١١ شرکت اروپایی، کانادایی، آسیایی با هدف مطالعه ٢ میدان کرنج (مخازن آسماری، پابده و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان) و امضای تفاهمنامه و قرارداد محرمانگی با شرکت ملی نفتخیز جنوب را باید در این راستا قلمداد کرد.
    کنسرسیوم پرگس متشکل از زنجیره‌ای از تخصص‌های مختلف در صنعت نفت است که کالین رولی، رئیس پرگس به صراحت اعلام کرد: آمادگی دارد در زمینه های مختلف با صنعت نفت ایران همکاری کند.

    وی با اشاره به استقبال شرکت‌های خارجی از حضور در صنعت نفت ایران در دوران پساتحریم، افزود: فراهم شدن فرصت همکاری با ایران، برای پرگس مایه افتخار است.
    پس از پرگس نوبت به حضور بزرگترین شرکت خدماتی نفتی جهان رسید تا نمایندگان خود را به جنوب ایران روانه کند.
    سابقه حضور و فعالیت شرکت شلمبرژه به پیش از تحریم‌ها بازمی‌گردد که فصل تحریم میان آنها با ایران فاصله انداخت تا با برجام فصل تازه‎ای از همکاری‌ها آغاز شود.

    شرکت شلمبرژه، تونی بومن (Tony Bowman)، مدیر تولید شرکت را برای امضای تفاهمنامه به ایران فرستاده بود. فرستاده شلمبرژه درباره امضای تفاهمنامه با ایران اعلام کرد: این یک موقعیت استثنایی است و نمی خواهیم آن را از دست بدهیم.
    تونی بومن به خبرنگار شانا گفت: این نخستین گام ما در دوره جدید در ایران است.

    بزرگترین شرکت خدماتی جهان، دومین تفاهم‎نامه و قرارداد محرمانگی مبتنی بر چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با هدف مطالعه میدان های شادگان، پارسی و رگ‎سفید، میان این شرکت و شرکت شلمبرژه امضا کرد.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پیش از این، از امضای چند تفاهم‎نامه همکاری در این شرکت تا پایان آذر ماه امسال خبر داده است و این بیانگر آنست که برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران ترافیکی ایجاد شده است. تنها در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، بیش از 60 شرکت داخلی و خارجی برای مذاکره با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره چارچوب قراردادی ویژه این شرکت اعلام آمادگی کرده اند که از این میان، تاکنون با ٣٣ شرکت مذاکره شده است.

    شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران که سهم حدود ٨٥ درصدی در تولید نفت ایران را عهده دار است، با دستور وزارت نفت برای افزایش 500 هزار بشکه ای نفت تدوین برنامه عملیاتی افزایش تولید را آغاز کرد تا جایی که تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اکنون در مرز ٣ میلیون بشکه در روز تثبیت شده است.

    افزون بر افزایش تولید نفت خام، این شرکت اکنون با چارچوب قراردادی مختص این شرکت توانسته نظر شرکت‌های خارجی زیادی را جلب کند تا به هدف‎گذاری موردنظر وزارت نفت در اقدام‌های توسعه‌ای از میدان‌ها و چاه‌های نفت دست یابد.

    برچسب ها