عصر خودرو

نگاه بازار به نشست فردای اوپک؛

توافق اوپک قیمت نفت را به بالای ۵۰ دلار می‎رساند

عصر بازار- بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد در صورت توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید، قیمت نفت به حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه افزایش خواهد یافت.

توافق اوپک قیمت نفت را به بالای ۵۰ دلار می‎رساند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد اگر اعضای اوپک در نشست فردا (چهارشنبه 10 آذر ماه) درباره کاهش تولید خود به توافق دست یابند، قیمت نفت به اندکی بیش از 50 دلار برای هر بشکه افزایش خواهد یافت.

    در معاملات امروز (سه‌شنبه ٩ آذر ماه) و در آستانه نشست اوپک، بازارها پرنوسان هستند، زیرا همچنان میان اعضای این سازمان درباره کشورهایی که باید تولید خود را کاهش دهند و میزان این کاهش، اختلاف‌هایی وجود دارد. در شروع معاملات امروز بازارهای جهانی،  قیمت هر بشکه نفت خام برنت ٤٧ دلار و 80 سنت بوده است.

    در یادداشت گلدمن ساکس اعلام شده که با فرض کاهش تولید نفت اوپک به سطح ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه، ممکن است قیمت نفت در روز چهارشنبه حدود شش دلار نوسان داشته باشد. این بانک هشدار داد که اگر توافقی به دست نیاید، افزایش سطح ذخیره‌سازی نفت سبب خواهد شد در شش ماه نخست سال 2017 میلادی میانگین قیمت نفت به ٤٥ دلار برای هر بشکه برسد.

    نشست عادی ١٧١ وزیران نفت اوپک به منظور تعیین سیاست های تولید این سازمان قرار است فردا، چهارشنبه 30 نوامبر (10 آذر ماه) در وین، پایتخت اتریش، آغاز به کار کند.

    پیشنهاد کارشناسان اوپک روی میز وزرا

    نمایندگان اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) دیروز، دوشنبه (هشتم مهر ماه) پس از ١١ ساعت مذاکره، پیشنهاد خود را درباره تولید برای وزیران اوپک فرستادند تا در نشست روز چهارشنبه (30 نوامبر، 10 آذر ماه) بررسی و تصویب شود.

    به گزارش پایگاه خبری پلاتس، یکی از دشوارترین مسائلی که برای دستیابی به توافق مستحکم کشورهای عضو اوپک مانع ایجاد کرده، سهمیه تولید هر کشور عضو است که هنوز حل نشده باقی مانده است.

    احمد محمد الکعبی، نماینده امارات متحده عربی در هیات عامل اوپک، بدون توضیح بیشتر گفت: نگرانی هایی در باره واکنش عراق و ایران به این پیشنهاد وجود دارد. وی افزود: این پیشنهاد در نشست وزیران اوپک (روز چهارشنبه دهم آذر ماه) مطرح خواهد شد.

    یک عضو هیئت های نمایندگی اوپک به شرط ناشناس ماندن گفت: وزیران باید اختلاف برسر سهمیه هر کشور را حل و فصل کنند. این منبع افزود: وزیران ارقام سهمیه هر کشور را تعیین خواهند کرد. توافق (مقدماتی) الجزیره در اینجا بحث شد و نمایندگان کشورهای عضو به توافق کلی دست یافتند و اکنون آن را به وزیران ارایه خواهند کرد و آنان در این باره تصمیم گیری خواهند کرد.

    بر اساس توافق مقدماتی (٢٨ سپتامبر، هفتم مهر ماه) الجزیره، سطح تولید اوپک به ٣٢ میلیون و 500 هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد و ایران، لیبی و نیجریه از این طرح معاف می شوند.

    بر اساس ارزیابی اوپک، اجرای این طرح، مستلزم کاهش 640 هزار بشکه تا یک میلیون و 140 هزار بشکه در روز از سطح تولید ماه اکتبر این سازمان است. با توجه به افزایش اخیر تولید لیبی و همچنین بازگشت بالقوه تولید نیجریه به سطح پیشین به همراه تولید بی سابقه نفت روسیه، اوپک برای تاثیر گذاری بر بازار و کاهش مازاد عرضه، باید از تولید خود به میزان قابل توجهی بکاهد.

    برچسب ها