عصر خودرو

افزایش ۵۶ درصدی صادرات نفت ایران به هند در اکتبر ۲۰۱۶

عصر بازار- صادرات نفت ایران به هند در ماه اکتبر ۵۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به ۷۵۹ هزار و ۷۰۰ بشکه در روز رسید، در حالی که صادرات نفت عربستان در این ماه ۷۱۷ هزار بشکه در روز بود.

افزایش ۵۶ درصدی صادرات نفت ایران به هند در اکتبر ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران در رقابت با سایر کشورهای تولید کننده نفت در بازار هند، که سریعترین رشد مصرف نفت در جهان را به خود اختصاص داده، از سایرین پیشی گرفته و وضعیت سایر رقبا را در این بازار تضعیف کرده است.

    تهران که پس از لغو تحریم های غرب در ژانویه 2016، به میزان قابل توجهی فروش نفت خود را افزایش داده، در تلاش است تا با پیشی گرفتن از تولید کنندگانی نظیر عربستان و عراق در بازار هند، جایگاه خود در بازار انرژی این کشور را مجددا بازسازی کند. محموله هایی که ایران در ماه گذشته برای پر کردن ذخایر نفتی استراتژیک هند به این کشور ارسال کرد موجب شد تا تهران برای اولین بار در سال 2016 به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شود.

    موفقیت ایران در پس گرفتن سهم خود از بازار نفت از این جهت قابل توجه است که مازاد عرضه در بازار موجب شده که قیمت نفت از سال 2014 تاکنون به کمتر از نصف کاهش یابد. اعضای اوپک قرار است فردا در وین تشکیل جلسه دهند و برای نهایی کردن جزئیات طرح کاهش تولید  تلاش کنند، طرحی که برخی کشورها از جمله ایران برای پیوستن به آن و کاهش تولید خود اکراه دارند. اقتصاد 2 تریلیون دلاری هند بیش از 80 درصد نیاز نفتی خود را از کشورهای دیگر تامین می کند و آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد این کشور تا سال 2040 سریعترین رشد مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص دهد.

    آر راماچاندران، رئیس یکی از پالایشگاه های شرکت بهارات پترولیوم هند در این باره گفت: «همه به دنبال جایگزینی برای نفت عربستان هستند، زیرا وابستگی ما به نفت این کشور بالاست... نفت خام ایران می تواند الگوی بازدهی بهتری در برخی موارد داشته باشد و همچنین در عرض یک هفته قابل دسترس است. ایران به تدریج برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نفت هند با نفت خام عربستان عراق رقابت خواهد کرد.»

    صادرات نفت ایران به هند در ماه اکتبر 56 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به 759 هزار و 700 بشکه در روز رسید، در حالی که صادرات نفت عربستان در این ماه 717 هزار بشکه در روز بود. صادرات نفت عراق به هند نیز در ماه اکتبر به 488 هزار بشکه در روز رسید.

    ایران در بازه زمانی جولای تا سپتامبر با افزایش 51 درصدی صادرات نفت خود به هند نسبت به سه ماهه قبلی، ونزوئلا را پشت سر گذاشت و به سومین تامین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شد.

    ای کی شارما، مدیر امور مالی شرکت ایندین اویل گفته، ایران در سال مالی جاری، شرایط جذابی نظیر تخفیف 80 درصدی در هزینه حمل و اعتبار 90 روزه برای پرداخت پول نفت پیشنهاد کرده است.

    برچسب ها