عصر خودرو

کاهش نفت جهانی در آستانه نشست اوپک

عصر بازار- نفت جهانی روز جاری که بازار با نگرانی منتظر نشست اعضای اوپک برای نهایی کردن توافق کاهش تولید در روز چهارشنبه بود، کاهش یافت.

کاهش نفت جهانی در آستانه نشست اوپک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، 47.80 دلار در هر بشکه معامله شد که 44 سنت یا 0.9 درصد نسبت به معاملات روز قبل کاهش داشت. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه یک دلار یا 2.1 درصد افزایش یافت و در 48.24 دلار بسته شد.

    نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 42 سنت یا 0.9 درصد کاهش یافت و به 46.66 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 1.02 دلار یا 2.2 درصد افزایش یافت و در 47.08 دلار در هر بشکه بسته شد.

    نشست رسمی اوپک برای مذاکره درباره کاهش تولید برنامه‌ریزی شده روز چهارشنبه در وین برگزار می‌شود. طرح کاهش تولید با هدف مقابله با اشباع عرضه که قیمتهای نفت را از سال 2014 بیش از نیمی کاهش داده است، مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

    اوپک قصد دارد توافق مقدماتی برای کاهش تولید روزانه به 32.5 تا 33 میلیون بشکه را در نشست 30 نوامبر نهایی کند، اما این سازمان از حدود دو سال قبل که قیمت‌ها ریزش پیدا کردند، موفق نشده است در نشستهای برگزار شده به توافق دست پیدا کند.

    بر اساس گزارش رویترز، معامله‌گران می‌گویند با ابهام بالایی که 24 ساعت پیش از برگزاری این نشست موج می‌زند، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت‌ها تحت تاثیر اخباری که از وین منتشر می‌شوند، دچار نوسان ناگهانی شوند.

    بعضی از تحلیلگران هشدار داده‌اند شکست در رسیدن به توافق نهایی یا مهم‌تر از آن اجرای توافق مذکور، به ریزش سنگین قیمتها منجر خواهد شد.

    گولدمن ساش در یادداشتی به مشتریانش نوشت: مذاکرات فشرده در روز چهارشنبه نیاز است تا توافق حاصل شود. آخرین اخبار نشان می‌دهد که اگر چه توافق گسترده‌ای در خصوص میزان کاهش تولید وجود دارد، اما ملاحضات سیاسی و مذاکرات درباره سهمیه تولید کشورهای عضو تاکنون مانع رسیدن به توافق شده است.

    اختلاف در میان اعضای اوپک درباره اینکه هر کشور چه میزان باید تولیدش را کاهش دهد، هنوز حل نشده و طرح مشارکت روسیه که کشور غیرعضو اوپک است، تاکنون به جایی نرسیده است.

    بر اساس یادداشت این بانک، اگر توافقی حاصل نشود، انتظار می رود ذخایر نفت تا نیمه اول سال 2017 افزایش پیدا کند و در این صورت متوسط قیمت هر بشکه نفت تا تابستان آینده 45 دلار خواهد بود.

    برچسب ها