عصر خودرو

همه تردیدهای اوپک در آستانه نشست ۱۷۱

عصر بازار- در آستانه نشست اوپک مهمترین سوال این است که،آیا عربستان سیاست های دوسال گذشته خود را زیر پا می گذارد و تولید خود را کاهش می دهد؟

همه تردیدهای اوپک در آستانه نشست ۱۷۱
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، وزاری نفتی اوپک در 30 نوامبر با یکدیگر دیدار می کنند،شاید بتوانند برای اولین بار پس از 2008 به توافقی برای کاهش تولید نفت برسند. به گفته رییس جمهور ونزوئلا این توافق یک موفقیت کامل است. توافق تاریخی که در تاریخ  اوپک کمتر دیده شده است.

     این تصمیم تاکنون برای تکان دادن بازار مفید بوده ،ولی آیا واقعا اوپکی ها می‌توانند بازار را متعادل کنند؟ اوپک اعتبار خود را برای این توافق گذاشته است و نمی تواند شکست بخورد. اما همین شرایط سال گذشته نیز وجود داشت ،اما در نهایت اوپک در توافق شکست خورد.

    جایگاه کشورهای ایران و عراق بحران زا خواهد بود؛ نخست وزیر عراق گفته که کشورش تولید خود را کاهش خواهد داد، ولی هنوز میزان کاهش این کشور مورد بحث است. به ایران هم پیشنهاد شده که تولیدخود را در 3.92 میلیون بشکه در روز متوقف کند، اما این موضوع باعث می شود که افزایش 2 میلیون بشکه در روز عربستان زیر سوال قرار بگیرد.قرار است،همین موضوع در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت.

    سوال دیگری که ایجاد می شود در رابطه با حمایت اعضای غیر اوپکی است.

    اوپک در گذشته سابقه همکاری در کاهش تولید با کشورهای غیر اوپکی داشته است. در نوامبر 2001 این گروه به توافق رسید تا حجم تولیدخود را به 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد، ولی به شرطی آنکه غیر اوپکی ها هم 500 هزار بشکه از حجم تولید خود بکاهند.اگرچه برای رسیدن به این توافق بحث های زیادی شد، اما در نهایت اوپک توانست کشورهای غیر اوپکی را در این طرح مشارکت دهد.

    این بار نیز به  نظر می رسد اوپک به حمایت اعضای غیر اوپکی امید بسته است. اوپک در آستان نشست یکصد و هفتاد و یک، از روسیه خواسته تا روزانه  500 هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهد. اگر عربستان نقش تولیدکننده شناور را در این زمینه به عهده نگیرد، این بحث ها معنی پیدا نمی کند.

    روسیه گفته که زمانی این موضوع را بررسی می کند که اوپکی ها به یک توافق رسمی رسیده باشند. روسیه ترجیح می دهد که تولیدخود را فریز کند و آن  را کاهش ندهد.

    اما هنوز این سئوال باقی است که عربستان چه مقدار به این توافق نیاز دارد؟ آیا عربستان سیاست های دوسال گذشته خود را زیر پا می گذارد و تولید خود را کاهش می دهد؟ اگر عربستان توافق نکند شرایط دیگر متفاوت خواهد شد.

    برچسب ها