عصر خودرو

عربستان درحال واگذار کردن سهم خود از بازار نفت هند و چین به ایران است

عصر بازار- رویترز در گزارشی نوشت: عربستان در حال واگذار کردن سهم خود از بازار نفت هند و چین به روسیه و ایران است و مشکلات این کشور در بازار نفت با تلاش برای توافق بر سر کاهش تولید در درون اوپک و تقویت قیمت جهانی نفت حل نمی شود.

عربستان درحال واگذار کردن سهم خود از بازار نفت هند و چین به ایران است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مشکلات عربستان در بازار نفت بسیار عمیق تر از آن است که با تلاش برای توافق بر سر کاهش تولید در درون اوپک و تقویت قیمت جهانی نفت حل شود.

    تقریبا دو سوم صادرات نفت عربستان به آسیا می رود و تلاش های این کشور در حفظ جایگاه خود در بازار نفت چین و هند نشان دهنده مشکلات گسترده تری است که ریاض در بازارهای نفت با آن مواجه است.
    در حالی که عربستان مجموع عرضه نفت خود به چین و هند را افزایش داده، اما این کشور به صورت مداوم شاهد کاهش سهم خود از بازار این کشورهاست، و با توجه به اینکه رشد تقاضا برای نفت در جهان در سال های گذشته عمدتا از سوی این دو کشور خواهد بود، این کاهش مداوم سهم ریاض از بازار نفت این کشورها مایه نگرانی جدی مقامات سعودی است.
    عربستان احتمالا در روش قدیمی مورد استفاده خود مبنی بر فروش نفت از طریق قراردادهای ثابت تجدید نظر خواهد کرد و سهم بیشتری از صادرات نفت خود را از طریق تک محموله ها و سیستم قیمت گذاری منعطف انجام خواهد داد.
    در 10 ماهه نخست امسال، چین42.72 میلیون تن نفت خام از عربستان خریداری کرده که معادل حدود 1.03 میلیون بشکه در روز است. این رقم به معنای افزایش 0.67 درصدی فروش نفت عربستان به چین نسبت به مدت مشابه سال 2015 است که رقمی ناچیز به شمار می آید. به بیان دیگر میزان صادرات نفت عربستان به چین ثابت باقی مانده است.
    مشکل اینجاست که کل واردات نفت چین در 10 ماهه نخست امسال 13.6 درصد افزایش یافته و همه رقبای نفتی عربستان توانسته اند سهم قابل توجهی از این افزایش را به خود اختصاص دهند.
    واردات نفت چین از روسیه 27 درصد افزایش یافته و به 42.83 میلیون تن رسیده که اندکی بیشتر از میزان صادرات نفت عربستان است. بدین ترتیب روسیه با پشت سر گذاشتن عربستان به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شده است.
    واردات نفت چین از کشورهای ایران، آنگولا و عمان نیز به ترتیب 15.7، 14.7، 12.1 و 8.1 درصد افزایش یافته است.
    سهم عربستان از واردات نفت چین در 10 ماهه نخست امسال 13.7 درصد بود، که نسبت به سهم 15.1 درصدی این کشور در سال 2015 کاهش نشان می دهد. این در حالی است که سهم روسیه از 12.6 به 13.7 درصد افزایش یافته است.
    وضعیت عربستان در بازار نفت هند نیز شرایط بهتری ندارد.
    عربستان در 10 ماهه نخست امسال روزانه 830 هزار و 400 بشکه نفت به این کشور صادر کرده که 6.8 درصد بالاتر از مدت مشابه سال 2015 است.
    این در حالی است که عراق در همین مدت 783 هزار و 900 بشکه در روز نفت به هند صادر کرده که 24 درصد افزایش داشته است. همچنین صادرات نفت ایران به هند به لطف لغو تحریم ها در این بازه زمانی 114.6 درصد افزایش یافته و به 456 هزار و 400 بشکه در روز رسیده است.
    در ده ماهه نخست امسال، سهم عربستان از واردات نفت هند به 19.4 درصد رسیده در حالی که این رقم در سال 2015، 19.7 درصد بوده است.
    سهم ایران از واردات نفت هند از 5.2 درصد در سال 2015 به 10.6 درصد افزایش یافته است.

    برچسب ها