عصر خودرو

یک مقام سابق نفتی ایران خبر داد;

احتمال توافق ایران و عربستان در اوپک

عصر بازار- ایران انگیزه چندانی برای کاهش تولید نفت خود ندارد. ایران در تلاش است تا سهم از دست رفته خود از بازار نفت در طول تحریم‌های غرب را پس بگیرد. حتی با قیمت پایین، برای ایران بازسازی روابطش با پالایشگاه‌های اروپایی و خریداران آسیایی امری مفید است.

احتمال توافق ایران و عربستان در اوپک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، ایران نسبت به بسیاری از دیگر اعضای اوپک اقتصادی متنوع‌تر دارد. جمهوری اسلامی ایران تنها 25 درصد از بودجه خود را از طریق درآمدهای نفتی تأمین می‌کند در حالی که این رقم برای عربستان 70 درصد و برای ونزوئلا بیش از 40 درصد است.

    یک مقام نفتی ایرانی گفت، «وابستگی ایران به نفت خیلی کم است».

    ایران بخشی از توافق ماه سپتامبر در الجزایر بوده است، اما مقامات ایرانی هیچ‌گاه نگفته‌اند که آنها خودشان هم در کاهش تولید مشارکت خواهند داشت و هفته‌هاست پشت درهای بسته در تلاش‌اند تا از هرگونه محدود کردن تولیدشان خودداری کنند.

    مقامات ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که می‌خواهند سهمشان از بازار نفت به سطح قبل از تحریم‌ها در سال 2012 برگردد، اما تعیین دقیق میزان سهم ایران از بازار در دوران قبل از تحریم‌ها امری دشوار است.

    مقامات ایرانی گفته‌اند می‌خواهند قبل از بررسی پیوستن به طرح اوپک به تولید روزانه حدود 4 میلیون بشکه برسند. ایران در ماه جاری به اوپک گفته که روزانه 3.92 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، اما منابع مستقل رقم تولید نفت ایران را 3.7 میلیون بشکه تخمین زده‌اند.

    معیار دیگر برای سنجش میزان سهم ایران از بازار، تولید این کشور نسبت به تولید نفت رقباست، برای مثال، در سال 2005 یعنی زمانی که اوپک هنوز نظام سهمیه‌بندی میزان تولید مشخص برای اعضایش را اعمال می‌کرد، سهم ایران 4.1 میلیون بشکه بود در حالی که سهم عربستان 9.1 میلیون بشکه در روز بود. اکنون تولید عربستان به 10.6 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    منوچهر تکین، یک مقام سابق نفتی ایران گفت، ایران و عربستان احتمالاً این بار اختلافاتشان را کنار خواهند گذاشت زیرا این بار وضعیت حساس‌تر است. برخی تحلیلگران گفته‌اند اگر اوپک نتواند این هفته به توافقی دست یابد ممکن است قیمت نفت مجدداً به زیر 35 دلار برسد.

    تکین گفت: «وضعیتی که الآن شاهد هستیم بسیار حساس است... زمانی که وضعیت بحرانی می‌شود، اوپکی‌ها همواره دور هم جمع می‌شوند و با هم تصمیم می‌گیرند».

    برچسب ها