عصر خودرو

بانک مرکزی اعلام کرد؛

تورم تولید در آبان ماه ۰.۹ درصد رشد کرد

عصر بازار- بانک مرکزی اعلام کرد: شاخص بهای تولیدکننده در آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش داشته است.

تورم تولید در آبان ماه ۰.۹ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در آبان ماه 1395 به عدد 226.6 رسید.
    خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 نشان می دهد شاخص مذکور در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 4.9 درصد افزایش دارد.
    همچنین شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1394 به‌ میزان 3.3 درصد افزایش یافته است.
    گروه های «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» 0.9 درصد، «ساخت(صنعت)» 1.4 درصد، «حمل و نقل و انبارداری» 0.1 درصد، «هتل و رستوران» 0.3 درصد، «اطلاعات و ارتباطات» 0.1 درصد، «آموزش» 0.9 درصد، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» 0.4 درصد و «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» 0.4 درصد رشد را در آبان ماه نسبت به مهر ماه گذشته ثبت کردند.
    بررسی تغییرات سالانه این شاخص نیز حاکی از آن است که گروه های «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» 3.2 درصد، «ساخت (صنعت)» 3.9درصد، «حمل و نقل و انبار داری» 3 درصد، «هتل و رستوران» 10.7 درصد، «اطلاعات و ارتباطات» 2.6درصد، «آموزش» 12.1 درصد، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» 17.9 درصد و «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» 13.2 درصد رشد را در آبان ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال داشتند.
    بخش خدمات نیز در تغییرات ماهانه رشد 0.3 درصدی و در تغییرات سالانه رشد 7.6 درصدی را در شاخص بهای تولیدکننده داشته است.
    تعیین شاخص بهای تولیدکننده و تاثیر آن بر اقتصاد، تفسیر متفاوتی از «تورم مصرف کننده» دارد؛ در حالی که تورم مصرف کننده به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها تعبیر می شود، رشد تورم تولید به معنی خروج واحدهای تولیدی از شرایط رکودی است.
    به طور کلی در علم اقتصاد شاخص بهای تولیدکننده (Producer Price Index-PPI) یک شاخص پیش نگرانه به شمار می رود که روند تغییرات قیمت ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می دهد؛ این شاخص می تواند به عنوان به یک شاخص پیش نگر برای اطلاع زود هنگام از روند تورم به کار برده شود.
    از این رو در ارزیابی های بلندمدت هرچه عقربه تورم تولید به سمت رشد متمایل شود، نوید بازگشت رونق به اقتصاد آن کشور است که مروری بر تغییر ماهانه شاخص کل تورم تولید در هفت ماهه امسال این موضوع را تایید می کند.
    از آنجا که به زبان عام، تورم تولید قیمت محصول صنعتی در درب کارخانه و قیمت محصول کشاورزی از مزرعه تعبیر می شود، اینکه شاخص بهای تولید کننده منفی نشود، به این معنی است که بازار برای کالای تولیدی وجود دارد و تولیدکننده مجبور نیست آن را با قیمت پایین تر بفروشد.
    البته در بخش خدمات به دلیل آنکه واسطه چندانی بین فروشنده و خریدار خدمت وجود ندارد، به طور عموم تورم تولید و مصرف اغلب یکسانند.
    در مهر ماه گذشته در ارزیابی های بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده (تورم تولید) به عدد 224.5 رسید که نسبت به ماه قبل (شهریور) 0.5 درصد افزایش داشت.

    برچسب ها